نمایش انحلال و ادغام گروه‌های مسلح در عراق

مقتدی صدر پنج‌شنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی بر ضرورت انحلال کامل و یکباره همه گروه‌های مسلح و تحویل سلاح آن‌ها به حشد‌الشعبی از طریق فرمانده کل نیروهای مسلح تأکید کرد. این سخنان با واکنش برخی گروه‌های مقاومت روبرو شد.

 

🔸 «ابوعلی العسکری» سخنگوی امنیتی کتائب حزب‌الله در توئیتی خواستار پیشگام شدن صدر در فراخوان خود شد و از او خواست گروه‌های ذیل خود را منحل نموده و سپس به سراغ ادغام پیشمرگه برود.

🔸 در واکنش به این درخواست سخنگوی کتائب حزب‌الله، رهبر جریان صدر طی توئیتی از انحلال لشکر «الیوم الموعود» و بستن مقرهای آن خبر داد و به مسئول آن 48 ساعت برای اجرایی شدن این تصمیم فرصت داد.

🔸 در ادامه این روند ابوعلی العسکری در توئیتی انحلال «سرایا الدفاع الشعبی» و متوقف‌سازی همه فعالیت‌های آن و بستن مقرهای این گروه و ادغام آن‌ها همراه با نفرات و تجهیزات‌شان در فرماندهی الحشد‌الشعبی را اعلام کرد.

🔸 نکته مهم در این ماجرا این‌که بر مبنای گزارش رسانه‌های عراقی از قول منابع آگاه، هم گروه منحل شده توسط صدر در عمل وجود خارجی ندارد و هم گروه کتائب پیش‌تر ادغام شده است و این اقدامات ظاهراً جنبه نمایشی داشته و با هدف احتجاج با رقیب انجام می‌شود.

🔸 بحث مهم و اساسی در ارتباط با این موضوع این است که هر ناظری که با فضای سیاسی و اجتماعی عراق آشنایی داشته باشد به خوبی درک کرده که اتمسفر قبیله‌ای، عشیره‌ای و طایفه‌ای در عراق و ساختار تاریخی قدرت در این کشور و نحوه مواجهه طوایف با یکدیگر و تضاد منافع آن‌ها در عمل اجازه زمین گذاشتن سلاح به هیچ یک از طرف‌ها نخواهد داد و هیچ گروهی به خواست و میل خود در عراق سلاحش رو تحویل نمی‌دهد.

🔸 در سیاست داخلی عراق، سلاح تضمین‌کننده تأمین منافع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و حتی ضامن بقای آن گروه در عراق است و عراقی‌ها به خوبی از این مسئله آگاهند و در یک توافق نانوشته به آن پایبند نیز هستند و بحث‌های اینچنینی بیشتر در راستای مجادلات سیاسی و رقابت‌های بین گروهی قابل فهم است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه