بیروت برای مأرب؟

اندیشکده «کارنگی» در گزارشی به قلم «احمد ناجی» به ارتباط بحران کشورهای خلیج فارس و نبرد مأرب پرداخته و معتقد است افزایش فشار علیه لبنان از سوی این کشورها ممکن است به نقش حزب الله در یمن مرتبط باشد.

 

🔸 بحران دیپلماتیک کشورهای خلیج‌فارس و لبنان ارتباطی با اظهارات جرج قرداحی ندارد و به نظر می‌رسد علت اصلی آن نقش فزاینده حزب‌الله در تحولات میدانی یمن و همچنین تأثیرش بر مذاکرات متزلزل انصارالله و عربستان در عمان است.

🔸 در حالی که اظهارات قرداحی بهانه‌ای برای اقدامات کشورهای خلیج‌فارس بود، به نظر می‌رسد اقدامات آنها از پیش برنامه‌ریزی شده بود و منعکس‌کننده نارضایتی فزاینده عربستان از موقعیت مسلط حزب‌الله در لبنان و همچنین نقش منطقه‌ای این گروه از طرف ایران بود.

🔸 پس از رویدادهای سال 2014 و کنترل صنعا توسط انصارالله، حزب‌الله وظایف متعددی از جمله نظارت مستقیم بر امور سیاسی، نظامی و رسانه‌ای حوثی‌ها را بر عهده دارد. همچنین گزارش‌هایی از دخالت کارشناسان نظامی حزب‌الله در یمن منتشر شده است. بر این اساس دخالت حزب‌الله در همسایه عربستان نگرانی فزاینده‌ای برای آن‌ها ایجاد نموده است.

🔸 در پاسخ به این سوال که چرا عربستان بحران دیپلماتیک با لبنان ایجاد کرده می‌توان گفت، یکی از دلایل اصلی، کمک حزب‌الله به حوثی‌ها در حمله مداوم‌شان به مأرب است که در حال حاضر در آستانه سقوط کامل قرار دارد. رسانه‌های سعودی، حزب‌الله را به حمایت نظامی از حوثی‌ها متهم می‌کنند.

🔸 سقوط مأرب برای عربستان دو تهدید بزرگ به همراه دارد. اول این‌که این امر به تقویت شدید انصارالله می‌انجامد و احتمال پذیرش هرگونه سازشی را که کمتر از به رسمیت شناختن کامل آن‌ها بر یمن باشد، کم می‌کند. دوم این‌که تحکیم حکمرانی انصارالله در مرزهای جنوبی عربستان می‌تواند همواره به عنوان یک اهرم فشار علیه سعودی از سوی ایران و حوثی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

✅ بر اساس گزارش‌ها، رهبری حزب‌الله، حوثی‌ها را تحت فشار قرار داده تا قبل از سقوط مأرب با سعودی‌ها سازش نکنند تا بتوانند پیروزی خود را به دستاوردهای سیاسی تبدیل کنند.

منبع

https://carnegie-mec.org/diwan/85731

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه