نقش‌آفرینی فزاینده روسیه در لبنان

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای لبنانی خود در مسکو از تحویل تصاویر ماهواره‌ای مربوط به انفجار بندر بیروت به دولت لبنان و همچنین احتمال مشارکت شرکت‌های روسی در کمک به بازسازی این بندر خبر داد. اما چرا روسیه به دنبال توسعه حضور خود در لبنان است و پیامدهای این وضعیت برای ایران چیست؟

 

🔸 در ماه‌های اخیر برخی رویدادها حاکی از افزایش نقش روسیه در تحولات لبنان بوده است. علاوه بر سفر ماه‌ها پیش هیئت سیاسی حزب‌الله و سعد الحریری به مسکو، وزیر خارجه روسیه روز گذشته ضمن حمایت از دولت میقاتی، گفت: «ما با اینکه لبنان به گروگانی برای بحران سوریه تبدیل شود، مخالفیم.»

🔸 روسیه با تغییر رفتار در مذاکرات وین و ترغیب ایران به توافق با غرب از یک‌سو و تلاش برای عادی‌سازی روابط پایتخت‌های عربی با دمشق ازسوی دیگر به دنبال ایجاد نوعی موازنه میان روابط خود با بازیگران متعارض در غرب آسیاست. بروز نشانه‌های شکاف میان تهران و مسکو در پرونده‌هایی مانند افغانستان و قفقاز را شاید بتوان در همین چارچوب ارزیابی کرد. به همین دلیل لبنان، می‌تواند میدانی برای این توازن‌بخشی باشد.

🔸 روس‌ها انگیزه‌های بسیاری برای نقش‌آفرینی در تحولات لبنان دارند: تکمیل حضور در سواحل مدیترانه از مسیر سوریه و لبنان؛ موازنه ترکیه در وضعیتی که آنکارا به دنبال توسعه حضور خود در شمال لبنان است؛ بهره‌برداری از خلأ ناشی از کاهش نقش امارات و عربستان در لبنان و حتی رقابت با نقش سنتی فرانسه در لبنان.

🔸 در نسبت با ایران نیز به نظر می‌رسد گسترش نفوذ روسیه در لبنان، اگرچه فشار بر حزب‌الله را در کوتاه‌مدت کاهش می‌دهد، اما یک پرونده دیگر به پرونده‌های مشترک تهران/مسکو خواهد افزود. پیامد چنین وضعیتی می‌تواند فشار بر ایران در موضوعاتی مانند مذاکرات هسته‌ای باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه