راه‌اندازی مجدد روابط دفاعی‌امنیتی فرانسه و بریتانیا

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی بیان داشته است که لندن و پاریس باید مشارکت امنیتی و دفاعی خود را با توجه به چالش‌های مشترک استراتژیک پیش رو تقویت کنند. این دو پیشتر در نوامبر 2010، توافق لنکستر را بر مبنای همکاری در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و فناوری هسته‌ای امضا کرده بودند.

 

🔸 کشورهای مالی، استونی و «ائتلاف علیه داعش» از جمله مناطق و حوزه‌های مشترک همکاری‌های نظامی دو کشور است. از تهدید حاد روسیه، رقابت استراتژیک چین، برنامه هسته‌ای ایران و تهدید پایدار تروریسم، پاریس و لندن چالش‌های امنیتی مشابهی دارند. در این یادداشت آمده است که دو کشور به دلیل توان نظامی بالا می‌توانند برنامه‌های مشترکی علیه تهدیدات مشترک به اجرا گذارند.

🔸 اخیراً قرارداد «آکوس» موجب اختلاف دو کشور شده و می‌تواند همکاری‌های دفاعی و امنیتی را تحت‌الشّعاع قرار دهد. به اعتقاد نویسنده یادداشت مذکور، برای حل مسائل و بهبود روابط:

1️⃣ پاریس و لندن باید همکاری خود را در زمینه قابلیت‌های جدید و فناوری‌های نوظهور از سایبری و هوش مصنوعی تا تسلیحات هسته‌ای، مین‌های دریایی، موشک‌های کروز و فناوری‌های کوانتوم گسترش دهند.

2️⃣ هر دو فعالیت‌های مشترک نظامی را با هماهنگی، همکاری و اقدام مشترک در حوزه‌های مورد علاقه، اعم از جغرافیایی مانند اقیانوس اطلس شمالی، ساحل آفریقا، شامات، هند و اقیانوس آرام و یا موضوعی مانند حملات سایبری افزایش دهند.

✅ تبعات برگزیت و قرارداد آکوس، بریتانیا را از فرانسه دورتر ساخته است. با وجود پیشنهادهای این یادداشت، اینکه طرفین چه میزان برداشت مشابهی از تهدیدات مشترک و ضرورت مقابله با آن داشته باشند، بر سطح همکاری‌های آتی اثرگذار است. برای مثال اگر روسیه از شدت تنش با اروپا بکاهد، ممکن است میزان تمایل به مقابله با آن، کاهش یابد.

https://www.csis.org/analysis/uk-france-defense-and-security-relations-need-reboot

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه