رویارویی ناتو و روسیه در موضوع اوکراین

اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشتی با اشاره به آرایش نظامی اخیر روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، پیشنهادهایی برای تقویت ناتو در برابر رفتارهای روسیه ارائه داده است. این برای دومین بار در یک سال اخیر است که روسیه در نزدیکی مرز خود با اوکراین در حال افزایش نیروهای نظامی است.

 

🔸 نویسنده معتقد است روسیه درصدد اشغال اوکراین نیست زیرا با وجود ارتش قوی اوکراین، درگیر یک جنگ داخلی طولانی و بی‌نتیجه می‌شود که می‌تواند نتیجه‌ای بدتر از اشغال افغانستان در دهه 1980 برای مسکو داشته باشد. اما درصدد تسلط بر فضای سیاسی این کشور و توسعه عمق راهبردی‌اش در این منطقه می‌باشد.

🔸 مهم‌ترین عامل بازدارنده در برابر روسیه، الحاق اوکراین به ناتو می‌باشد که تاکنون به دلیل مخالفت‌های کرملین، بی‌پاسخ مانده است. اکثر اعضا، از جمله ایالات متحده، نمی‌خواهند کشوری را به ائتلاف ناتو بیفزایند که در حال حاضر درگیر خصومت با روسیه است. اما آمریکا می‌تواند اقدامات دیگری در دفاع از اوکراین انجام دهد:

1️⃣ از زمان اشغال شبه‌جزیره کریمه، اایالات متحده بیش از 2.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است که مهم‌ترین تجهیزات آن موشک‌های ضدتانک جاولین بوده که در دوران ترامپ، ارائه آن‌ها متوقف شده ولی در دوران بایدن از سر گرفته شد. افزایش کمک‌های نظامی، یکی از راهکارهاست.

2️⃣ علاوه بر این، به اعتقاد نویسنده دولت بایدن باید تحریم‌های دوحزبی علیه خط لوله نورداستریم2 را که در مجلس نمایندگان تصویب شده، به تصویب سنا هم رسانده و اِعمال نماید. این تحریم‌ها مانع سوءاستفاده پوتین از نیازمندی اروپا به گاز روسیه، برای فشار بر اوکراین خواهد بود.

✅ تحریم‌های اخیر آمریکا علیه خط لوله نورداستریم2 می‌تواند اجرای بخشی از این توصیه‌ها باشد. در عین حال که روسیه نیز با مانورهای نظامی اخیر درصدد بازدارندگی در قبال حمایت احتمالی ناتو از اوکراین است. اقدامی که تاکنون قرین به توفیق بوده است.

https://www.cfr.org/in-brief/how-energize-natos-response-russias-threats-against-ukraine?utm_medium=social_owned&utm_source=tw

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه