آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک آمریکا

هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا فرمان آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک این کشور را صادر کرد. ذخایر استراتژیک آمریکا شامل چهار سایت در سواحل تگزاس و خلیج لوئیزیانا با ظرفیت ۶۰۵ میلیون بشکه است که در جریان بحران جهانی نفت در دهه ۱۹۷۰ برای استفاده در موقعیت‌های اضطراری ایجاد شد.

 

🔸 دلیل این اقدام دولت آمریکا چندان بر کسانی که تحولات داخلی این کشور را پیگیری می‌کنند پوشیده نیست. در کنار اخلال در زنجیره تأمین کالا و افزایش کم‌سابقه تورم در آمریکا، بهای بنزین به طور میانگین به ۳/۴۰ دلار به ازای هر گالن رسیده است که حدود یک دلار بیشتر از سال گذشته میلادی است. جو بایدن که از این بابت تحت فشار بسیاری است با اعلام این فرمان سعی در خنثی‌سازی بخشی از انتقادات را دارد.

🔸 از جنبه اقتصادی نیز با آزادسازی این مقدار از ذخایر استراژیک، دولت وی سعی در ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا را دارد اما اینکه تصمیم دولت آمریکا بتواند به تنهایی اثرگذاری ملموسی بر بهای داخلی سوخت داشته باشد با تردیدهای جدی روبرو است. چرا که بهای سوخت در این کشور بیش از همه متأثر از بهای جهانی نفت است.

🔸 به همین دلیل، دولت آمریکا سعی کرده است تا سایر مصرف‌کنندگان عمده نفت را با خود همراه سازد. آمریکا اعلام کرد که کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و بریتانیا نیز برای کاهش بهای نفت، همراه با آمریکا بخشی از ذخایر خود را آزاد می‌کنند. اعلام شده است هند ۵ میلیون بشکه و چین ۷ الی ۱۵ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود را آزاد می‌کنند که اعداد اندکی در بازار محسوب می‌شوند.

🔸 بنابراین به نظر می‌رسد اقدام هماهنگ مصرف‌کنندگان عمده نفت بیش از همه جهت ایجاد شوک به بازار در کوتاه‌مدت صورت گرفته است. این موضوع را می‌توان در کنار انتشار هماهنگ و گسترده اخبار مربوط به شیوع گونه جدید کرونا قرار داد که ابتدا توسط بریتانیا اعلام و موجب سقوط ۸ دلاری بهای نفت برنت در یک روز و رسیدن به ۷۲ دلار در هر بشکه شد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه