مهار چین و غفلت از روسیه

نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی به سیاست‌گذاران آمریکا توصیه کرده مبادا توجه به ضرورت مهار چین موجب غفلت از تهدید روسیه نشود و نوشته است بایدن در حالی برای «چرخش به شرق آسیا» آماده می‌شود که در کرملین فردی از هیچ فرصتی برای ایجاد چالش در قدرت آمریکا و اروپا، دریغ نمی‌ورزد. به عقیده نویسنده، چهار تهدید اخیر روسیه عبارت هستند از:

 

1️⃣ آرایش نظامی در مرزهای اوکراین که به گفته برخی سناتورهای آمریکایی، نشان از آمادگی برای حمله و احتمالاً ضمیمه بخشی دیگر از خاک این کشور به روسیه را دارد. پوتین نزدیک به صد هزار نیروی روسی را به مرز خود با اوکراین فرستاده و زنگ خطر را در واشنگتن و اروپا به صدا درآورده است.

2️⃣ حمایت از اقدامات بلاروس در جهت ایجاد موج مهاجران خاورمیانه به سوی مرزهای لهستان که اهرم فشاری علیه اتحادیه اروپا برای کاهش تحریم‌ها علیه مینسک تلقی شده است. اتحادیه اروپا ولی به جای نرمش، با قاطعیت، تحریم‌های جدیدی علیه خطوط هوایی بلاروس وضع کرد.

3️⃣ آزمایش موشک ضد ماهواره از سوی مسکو که تهدیدی برای رصد اطلاعاتی آمریکا در محدوده پیرامونی روسیه محسوب می‌شود و می‌تواند ایستگاه‌های فضایی آمریکا را تهدید کند.

4️⃣ مانور دریایی مشترک با چین در نزدیکی سواحل ژاپن که نشانی از تقویت ائتلاف این دو قدرت علیه آمریکا و متحدان غرب در قاره آسیا می‌باشد. چنان‌چه مؤسسه رند بیان داشته که باید منتظر «همکاری‌های نظامی مشترک بیشتری» در آینده باشیم.

✅ اینکه آمریکا چگونه ضمن مدیریت تهدید راهبردی چین در بلندمدت، از چالش‌های روسیه در میان‌مدت نیز جلوگیری کند، بستگی فراوانی به آینده روابط پکن و مسکو و نوع مواجهه سیاستگذاران آمریکایی با کرملین خواهد داشت.

https://nationalinterest.org/blog/buzz/dont-let-china-overshadow-russia-threat-196596

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه