تحریم‌های جدید آمریکا علیه نورداستریم۲

بر اساس اعلام وزیر خارجه آمریکا، شرکت ترانسادریا و همچنین دو کشتی وابسته به این شرکت تحت تحریم‌های جدید این کشور قرار گرفته‌اند.

بر اساس اعلام وزیر خارجه آمریکا، شرکت ترانسادریا و همچنین دو کشتی وابسته به این شرکت تحت تحریم‌های جدید این کشور قرار گرفته‌اند. این در حالی است که آلمان و آمریکا در ماه جولای (تیرماه) به توافقی رسیدند که طبق آن، اجازه اتمام ساخت خط لوله‌ گاز روسیه به اروپا، بدون اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی واشنگتن، داده شده است. هر دو کشور متعهد شده‌اند در مقابل هرگونه استفاده روسیه از خط لوله به عنوان یک اهرم سیاسی علیه اروپا مقابله کنند.

🔸 تحریم‌های جدید مرتبط با تحولات اخیر در مرزهای اوکراین و اروپای شرقی است. روسیه اخیراً بخشی از نیروها و تجهیزات نظامی را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است. هم‌چنین در مجاورت بلاروس، مانور نظامی تحت عنوان «زاپاد» در منطقه بالتیک به اجرا درآورد.

🔸 در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده که این تحریم‌ها در چارچوب قانون «حفاظت از امنیت انرژی اروپا» مصوب ۲۰۱۹ و با هدف کاهش خطرات برای اوکراین به عنوان خط مقدم ناتو اِعمال شده است. نکته‌ای که آشکارا مقابله با اقدامات نظامی اخیر روسیه محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه می‌توان آن را هشداری به روسیه برای جلوگیری از استفاده سیاسی از فرآیند انتقال گاز به اروپا در زمستان پیش‌رو دانست.

🔸 در همین راستا ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین کارزاری در توئیتر راه‌اندازی کرده تا سنای آمریکا را به تصویب تحریم‌های مصوب مجلس نمایندگان علیه این خط لوله ترغیب کند. تکمیل این خط لوله، کی‌یف را از درآمد ترانزیت گاز از مسیر اوکراین به اروپا محروم می‌کند و به روسیه برتری بیشتری می‌دهد.

🔸 اثرگذاری جدی‌تر تحریم‌های آمریکا علیه این خط لوله بستگی به رویکرد دولت جدید آلمان دارد. دولت مرکل خواستار تعامل با مسکو بود و رویکرد دولت جدید سوسیال‌دمکرات و رهبران ائتلاف اکثریت نیز تکمیل این خط لوله می‌باشد. بنابراین به نظر می‌رسد روسیه بی‌توجه به تحریم‌ها به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه