فروش F16 به ترکیه در ازای اقدام علیه ایران

نشنال‌اینترست در یادداشتی به آنکارا توصیه کرده که اگر خواستار خرید جنگنده‌های F16 از آمریکا است، باید علیه ایران در منطقه غرب آسیا اقدام کند. نویسنده این معامله را فرصتی برای بایدن می‌داند تا از نزدیکی ترکیه به روسیه و ایران جلوگیری کرده و این کشور را هم‌چنان در مدار غرب نگاه دارد. نویسنده سه شرط برای فروش F16 به آنکارا برشمرده است:

 

1️⃣ کاهش روابط تجاری ترکیه با ایران
ترکیه با انسداد مرزهای تجاری، امکان خنثی‌سازی تحریم‌ها را برای ایران دشوارتر خواهد ساخت. ترکیه مسیر مواصلاتی مهم ایران به سمت اروپاست و در تهیه برخی کالاهایی که به دلیل «کاربرد دوگانه» تحت تحریم هستند، نقش مهمی دارد.

2️⃣ قطع مسیر دسترسی ایران به کانال‌های بانکی ترکیه در تهیه ارز
ایران به وسیله شعب برخی بانک‌های لبنانی از جمله «عودت»، اقدام به دریافت ارز و ارتباط مالی با شرکت‌های خارجی نموده است. ترکیه با توقف فعالیت بانک‌های خارجی و هم‌چنین توقف همکاری بانک‌های ترکیه‌ای مانند هالک‌بانک که با ایران ارتباط دارند، می‌تواند فشار اقتصادی غرب بر ایران را تشدید کرده و توان چانه‌زنی ایران در مذاکرات را کاهش دهد.

3️⃣ قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی
ترکیه نیز باید مانند برخی دولت‌های اروپایی حزب‌الله لبنان را به طور کامل در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. این اقدام فعالیت منطقه‌ای ایران در سواحل مدیترانه را با معضل روبرو ساخته و مانع فشار بر نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد شد.

✅ به نظر می‌رسد برخی نخبگان آمریکا درباره سوءاستفاده از زمینه‌های اختلافات اخیر ایران با جمهوری آذربایجان و به‌تبع ترکیه در راستای تشدید تنش ایران و همسایه غربی‌اش به طمع افتاده‌اند. در عین حال که آنکارا نیز با پیشبرد رویکردی متعادل، خواستار حفظ سطحی از روابط مناسب با همه طرف‌هاست و مایل نیست که یک بازیگر را قربانی بازیگری دیگر کند.

https://nationalinterest.org/feature/if-turkey-wants-f-16-ankara-must-act-against-iran-196409

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه