چند نکته در ارتباط با دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین

در ارتباط با دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ و آمریکا که از امروز در وین کلید خورده است چند نکته قابل بیان است:

🔸 ایران در واکنش به سفرها و رفت‌و‍‌آمدهای متعدد مقام‌های آمریکایی به منطقه با هدف تهدید‌نمایی ایران میان همسایگانش در آستانه مذاکرات، مدت‌ها تلاش نموده تا در حد امکان تنش‌های خود با برخی همسایگان را هر چند به صورت موقت کاهش دهد و در این راستاست که شاهد رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهایی چون آذربایجان، ترکیه و حتی امارات بوده‌ایم.

🔸 بحث توافق موقت که این روزها به صورت مکرر در رسانه‌ها مطرح می‌شود، ایده‌ای آمریکایی است. ظاهراً جمع‌بندی آمریکایی‌ها این است که ایران در ۵ ماه اخیر در توان هسته‌ای به مرحله‌ای رسیده که اگر به سرعت متوقف نشود، شاید نتوان به راحتی در آینده آن را مهار کرد. بر این اساس با پیش‌ کشیدن ایده توافق موقت سعی در توقف ایران در حوزه پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای دارد.

🔸 با عنایت به موضع قاطعی که ایران در این دور از مذاکرات دارد، به نظر می‌رسد بر خلاف ادعاها و مطالباتی که آمریکایی‌ها در قالب بیانیه و مصاحبه در طی هفته‌های اخیر مبنی بر مذاکرات در حوزه‌های غیر برجامی مانند موشکی و منطقه‌ای مطرح نموده‌اند، مذاکرات پیش‌رو تنها محدود به بحث‌های هسته‌ای باشد. زیرا برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر تا حدی موجب نگرانی غربی‌ها شده که تمام تمرکز آن‌ها بر روی آن خواهد بود و خود این مسئله نقطه مثبتی برای ایران است که برای مذاکره بر روی سایر موضوعات دست‌کم در این مقطع تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

🔸 به نظر می‌رسد ایران در این مذاکرات با دست پُر و با مطالبات روشن و قاطع حاضر شده و طبیعی است که غربی‌ها و مشخصاً آمریکا می‌دانند که باید امتیازات مختلفی به ایران بدهند و البته درباره این موضوع کاملاً هوشیارند و بر این اساس در وهله اول تلاش می‌کنند تا امتیاز ندهند و پس از آن نیز در حد توان به ارائه امتیازهای محدود و پلکانی رضایت خواهند داد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه