گرایش ترکیه به رویکرد دیپلماتیک

تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی نوشته است که گرایش ترکیه به اِعمال نفوذ از طریق رویکرد نظامی در غرب آسیا کاهش یافته و عمدتاً به رویکردهای دیپلماتیک تمایل دارد. نویسنده این مطلب را با اشاره به سفر اخیر چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به لبنان تشریح کرده است.

 

🔸 چاووش‌اوغلو در این سفر پیشنهاد میانجیگری میان لبنان و کشورهای عربی به‌ویژه عربستان و امارات را مطرح کرده است. به اعتقاد نویسنده ترکیه درصدد تکمیل خلأیی است که با کاهش حمایت عربستان از برخی گروه‌های سنّی‌مذهب لبنانی، به وجود آمده است. او قصد دارد در کنار تهران و ریاض، سومین بازیگر منطقه‌ای مؤثر بر فضای بیروت باشد.

🔸 ترکیه و امارات در ماه‌های اخیر به سوی بهبود روابط گام برداشته‌اند. روابط فی‌مابین به دلیل ادعای ترکیه در حمایت امارات از کودتاچیان در سال 2016 دچار تنش شده بود. علاوه بر اینکه دو طرف در سوریه و لیبی نیز درگیر جنگ‌های نیابتی بوده‌اند. رفع محاصره اقتصادی قطر از مهم‌ترین زمینه‌های بهبود روابط آنکارا و ابوظبی می‌باشد.

🔸 هم‌زمان مصر و عربستان نیز به دلیل تغییر دولت در واشنگتن و ضرورت تنوع‌بخشی به روابط تجاری، به کاهش تنش با آنکارا روی آوردند که با استقبال اردوغان مواجه شد. علاوه بر اینکه چاووش‌اوغلو با سفر به تهران نیز نشان داد که ترکیه تمایل ندارد اختلافات در قره‌باغ، سطح تنش میان ایران و ترکیه را بیش از پیش افزایش دهد.

🔸 در کنار این موارد باید به آزادی زوج اسرائیلی متهم به جاسوسی اشاره داشت که از اراده ترکیه برای حفظ روابط مناسب با این رژیم حکایت دارد و موجب اولین گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور دو طرف در 9 سال گذشته شد.

✅ ترکیه سعی می‌کند خطوط رقابت با دیگر بازیگران را در قفقاز، اروپای شرقی، سوریه، لبنان، خلیج فارس، افغانستان و لیبی ترسیم کند. در عین حال که از ارتقای سطح تنش به سطح خصومت جلوگیری کرده و آن را به نوعی رقابت و همکاری متوازن و تؤأمان بدل سازد.

https://responsiblestatecraft.org/2021/11/27/a-new-world-the-middle-east-tries-cooperation-alongside-competition/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه