دو نکته درباره دیدار اخیر صدر با کمیته هماهنگی گروه‌های شیعه

در روزهای اخیر و پس از دیدار مقتدی صدر با رهبران کمیته هماهنگی گروه‌های شیعه، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره روند آینده تشکیل کابینه در عراق مطرح شد. با این حال به نظر می‌رسد این دیدار، دو نکته مهم دیگر نیز داشت.

 

🔸 «حسن العذاری» از نزدیکان مقتدی پس از پایان نشست با انتشار توئیتی، 6 محور نشست را مطرح کرد که شامل مواردی مانند تشکیل دولت اکثریت و نه توافقی و لزوم مبارزه با فساد همه ادوار می‌شود.

🔸 در این میان اما دو نکته از توئیت‌ العذاری حائز اهمیت بود. نخست تأکید وی بر اینکه صدر در جلسه با رهبران گروه‌های شیعی بر لزوم پیروی انحصاری همه طرف‌ها از مرجعیت نجف تأکید کرده و دوم اینکه مقاومت در عراق صدری بوده و خواهد بود.

🔸 با فرض صحت توئیت العذاری، به نظر می‌رسد درخواست نخست مقتدی ارتباط معنوی برخی احزاب و گروه‌های سیاسی عراقی با رهبر معظم انقلاب را نشانه رفته است. در این چارچوب صدر احتمالاً نخست به دنبال عبور از هرگونه مرجعیتی خارج از مرزهای عراق و سپس عبور از هرگونه مرجعیتی غیر از خودش است. البته مقتدی خودش اخیراً صراحتاً بیان کرد که وی به حرف مرجعیت (نجف) هم تن نداده است.

🔸 درخواست دوم مقتدی هم تداوم همان ایده همیشگی او مبنی بر خلع سلاح همه گروه‌های مسلح غیر دولتی است. از دیدگاه مقتدی «فصائل المقاومه» هم رقیبی برای آمریکاستیزی اوست و هم عاملی برای تضعیف معادلات سیاسی عراق به ضرر جریان صدر. در فضای فعلی چون تحقق ایده انحلال حشد دشوار است، ادغام گروه‌های مقاومت در حشد دنبال می‌شود تا ذیل نخست‌وزیری قرار گیرند که اکنون نفوذ صدر بر آن بیشتر از قبل نیز خواهد بود.

🔸 اینکه سرنوشت این دو خواسته مقتدی به کجا ختم شود، چندان روشن نیست اما به نظر می‌رسد هردو ایده حتی اگر به میزانی پیش برده شود، نتایج مطلوب مقتدی را به دنبال نخواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه