اخراج یمنی‌ها از عربستان؛ پیامدهایی برای صلح و ثبات

اندیشکده «کارنگی» در گزارشی به قلم «عادل دشله» نویسنده و محقق یمنی به موضوع تصمیم جدید دولت عربستان برای محدود کردن میزان کارگران خارجی به ویژه یمنی در عربستان پرداخته و معتقد است فسخ قرارداد صدها یمنی در عربستان مانع بزرگ سیاسی، اجتماعی و امنیتی برای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت صلح در یمن است.

 

🔸 در ژوئیه 2021، عربستان مقررات جدیدی درباره میزان کارگران خارجی در موسسات بخش خصوصی در این کشور مشخص کرده و بر این اساس سهم کارگران یمنی را به 25 درصد کاهش داده است. این موضوع شوکی برای جامعه یمنی‌های مقیم عربستان بود و موجب نارضایتی آن‌ها شده است.

🔸 بر اساس سند 2030 سعودی نرخ بیکاری شهروندان عربستان باید تا سال 2021 به 11 درصد و تا 2030 به 7 درصد کاهش یابد. بر اساس این طرح که «بومی‌سازی مشاغل» نام دارد، می‌بایست مشاغل مختلف منحصراً در اختیار شهروندان سعودی قرار گیرد و در مقابل هزینه زندگی در عربستان برای کارگران خارجی به طور قابل‌توجهی افزایش یابد. این مسئله برای جامعه 1.5 میلیونی مهاجران یمنی در عربستان یک تصمیم ناگوار است و البته ادعاهای عربستان برای حمایت از یمن را زیر سوال می‌برد.

🔸 دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه اعلام کرده: «مقامات سعودی عملاً صدها و احتمالاً هزاران نفر از متخصصان یمنی را به اجبار اخراج کرده و تهدید می‌کنند که به درگیری‌های جاری و بحران انسانی در یمن بازگردانده ‌شوند». عربستان این اقدام را با ادعای آزاد کردن مشاغل برای شهروندان خود در جنوب توجیه می‌کند.

🔸 این تصمیم بدون شک حاوی ملاحظات امنیتی سعودی‌ها در مناطق جنوبی (نزدیک جبهه‌های جنگ) نیز هست زیرا ائتلاف سعودی در این مناطق در حال نبرد با حوثی‌هاست.

✅ این تصمیم در نهایت ده‌ها هزار یمنی شاغل در عربستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و پیامدهای جدی بر آینده صلح در یمن و همچنین بر مسائل انسانی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، پویایی سیاسی و روابط عربستان و یمن بر جای خواهد گذاشت.

https://carnegieendowment.org/sada/85885

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه