آینده گفتگوهای وین

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی به قلم ری‌ تکیه به چهار پرسش درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در وین پاسخ داده است که در ادامه محورهای اصلی یادداشت آمده است:

 

1️⃣ دلیل رویکرد سرسختانه ایران
به ادعای تکیه، ایرانی‌ها از یک‌سو می‌خواهند که تمامی تحریم‌های دوران ترامپ، حتی مواردی با برچسب‌های غیرهسته‌ای لغو شوند و این با درخواست آنها مبنی بر احیای برجام سازگار نیست. در عین حال که قصد دارند برخی قابلیت‌های جدید در برنامه هسته‌ای مانند ماشین‌های پیشرفته غنی‌سازی را نیز حفظ کنند.

2️⃣ توان اقتصادی ایران
به نوشته تکیه، وضعیت اقتصادی ایران وخیم است. تورم بیداد می کند و افزایش قیمت‌ها به معیشت شهروندان عادی آسیب می‌زند. علاوه بر این، موج دیگری از بیماری کرونا در راه است. به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت ایران به هر یک از این اهداف بدون لغو تحریم‌ها دست یابد. ولی تیم ایرانی علی‌رغم این مشکلات، رویکرد سخت‌گیرانه خود را حفظ کرده است.

3️⃣ توافق موقت
در بحبوحه مذاکرات، خبر از آغاز غنی‌سازی در فردو رسیده است. پرسش این است که آیا این یک تاکتیک برای کسب امتیاز است یا ایران در مسیری بی‌بازگشت به سوی تسلیحات هسته‌ای قدم برمی‌دارد. تمایل به توافق موقت و توقف فعالیت این مرکز در برابر کاهش تحریم‌ها می‌تواند پاسخ‌گوی این پرسش باشد. به‌ویژه که برجام نیز خود یک توافق موقت، هر چند با بازه زمانی طولانی‌تر است و برخی مفاد آن در غروب‌های هسته‌ای به پایان می‌رسد.

4️⃣ میزان موفقیت اسرائیل در خرابکاری
ارزیابی تأثیر چنین تلاش‌هایی بدون دسترسی به داده‌های محرمانه دشوار است، اما به نظر می‌رسد که آنها به تأسیسات هسته‌ای ایران آسیب رسانده‌اند. اما هیچ گونه خرابکاری نمی‌تواند تأثیر دائمی داشته باشد، بنابراین اقدامات اسرائیل توانایی محدودی برای منحرف کردن مسیر هسته‌ای ایران دارد.

✅ نویسنده سعی دارد با اغراق در تأثیر تحریم‌ها، درخواست‌های ایران را زیاده‌خواهانه قلمداد کند. حال آن‌که با فرض صحت آن‌چه درباره تحریم‌ها بیان کرده، انتفاع اقتصادی ایران از توافق مهم‌ترین هدف مذاکرات است که ضرورت لغو تحریم‌های پس از خروج آمریکا از برجام را نمایان می‌سازد.

https://www.cfr.org/in-brief/whats-future-iran-nuclear-talks?utm_source=tw&utm_medium=social_owned

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه