امارات در میانه آمریکا، ایران و رژیم صهیونیستی

وبگاه خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به تحلیل اقدامات اخیر امارات در حوزه سیاست‌ خارجی پرداخته و معتقد است تغییر رویکرد امارات در این حوزه ناشی از درک این کشور از شرایط جدید است و این‎که مقام‌های ابوظبی به هیچ‌وجه خواهان یک درگیری بزرگ منطقه‌ای نیستند. در ادامه بخش‌های اصلی گزارش می‌آید:

 

🔸امارات در حال پیش‌بردن یک سیاست جدید است که بر اساس آن در میانه متحد خود (آمریکا) و دوست جدیدش (اسرائیل) و دشمن قدیمی(ایران) قرار گرفته، زیرا به دنبال اجتناب از یک درگیری منطقه‌ای پرهزینه است که می‌تواند جاه‌طلبی‌های تجاری و گردشگری این کشور را نابود کند.

🔸بنا به تحلیل دیپلمات‌ها و تحلیلگران منطقه‌ای، چرخش امارات در سیاست‌خارجی و تغییر رویکرد در دیپلماسی نشان‌دهنده این حقیقت است که حاکمان ابوظبی پس از یک دهه درگیری‌های مخرب در منطقه از یمن تا لیبی اکنون به دنبال عقب‌نشینی از ماجراجویی‌های نظامی هستند.

🔸انور قرقاش از مقام‌های ارشد امارات این هفته در گفتگو با یک اندیشکده آمریکایی گفت: «ما باید به هر قیمتی از یک درگیری بزرگ بین آمریکا و کشورهای منطقه اجتناب کنیم».

🔸قرقاش همچنین به موسسه کشورهای عربی خلیج فارس گفت که نه منطقه و نه آمریکا خواهان درگیری دیگری مانند آنچه در عراق یا افغانستان روی داد، نیستند.

🔸امارات و عربستان در حالی که به قدرت‌های جهانی برای افزایش فشار به ایران درباره برنامه موشکی و منطقه‌ای فشار می‌آورند، همزمان نگران تکرار حملات هولناک علیه منافع خود مشابه حمله به آرامکو در سال 2019 هستند.

🔸نیل کویلیام، کارشناس اندیشکده چتم هاوس معتقد است: امارات برای خنثی کردن اقدامات تنبیهی علیه ایران تا جایی که می‌تواند باید تلاش کند، اما تردیدی وجود ندارد که رابطه آن‌ها با آمریکا در اولویت مطلق است.

🔸کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای امنیت خود به شدت به آمریکا متکی هستند، اما اکنون عدم اطمینان جدی درباره نقش منطقه‌ای آمریکا به وجود آمده است.

🔸قرقاش معتقد است، امارات خواهان یافتن یک «مخرج اقتصادی مشترک» برای بهبود روابط با ایران، ترکیه و سوریه است، حتی در شرایطی که ابوظبی روابط دوستانه‌ای با اسرائیل دارد.

 

(https://www.reuters.com/world/stuck-middle-uae-walks-tightrope-between-us-israel-iran-2021-12-12/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه