نشنال اینترست: ایران نیز سلاح هسته‌ای خود را پنهان خواهد کرد؟

نشنال‌اینترست در یادداشتی با فرض شکست مذاکرات وین و فروپاشی برجام در پی ارائه راهی برای مقابله با زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران برآمده است. به نظر نویسنده نه دولت ترامپ با «فشار حداکثری» توانست این برنامه را متوقف کند و نه رویکرد دیپلماتیک دولت بایدن در این زمینه راه‌گشاست.

 

🔸 نویسنده به تجربه رژیم صهیونیستی در تشکیل زرادخانه هسته‌ای‌اش اشاره می‌کند. تجربه‌ای که فرآیند گفتگوی آمریکا با این رژیم برای پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در دهه 1960 را چنان فرسایشی کرد که اولین سلاح هسته‌ای را ساخت و سپس با آمریکا برای نگاهداری آن پس از جنگ 1967 به توافق رسید.

🔸 توافقی که ضمن آن اسرائیل تسلیحات هسته‌ای را حفظ کرده و حتی برنامه ساخت آن را تداوم بخشید ولی به طور رسمی آن را اعلام نکرد تا آمریکا و متحدان غربی‌اش متحمل فشاری از سوی جامعه جهانی نشوند. در جریان این توافق، مخفی‌سازی زرادخانه هسته‌ای، ترفندی برای عدم همکاری با نهادهای بین‌المللی به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

🔸 در این یادداشت ذکر شده که دلیل گرایش بسیاری از کارشناسان به طرح جایگزین برجام آن است که «همه چیز تغییر کرده است جز متن توافقی که همه طرف‌ها در تلاش برای احیای آن هستند.» به بیان دیگر، شرایط واقعی بسیار دورتر از آن چیزی است که در متن برجام مد نظر طرف‌های مذاکره بوده است.

✅ در خصوص این فرضیه باید گفت سیاست «ابهام هسته‌ای» از منظر ایران نه ممکن و نه مفید است. ممکن نیست زیرا ایران به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیوسته و برنامه هسته‌ای‌اش را تحت نظارت بازرسان بین‌المللی تداوم بخشیده است. مفید نیست زیرا ایران توسعه تسلیحات هسته‌ای را در تضاد با امنیت منطقه‌ای و حتی جهانی می‌داند.

https://nationalinterest.org/feature/will-iran-follow-israel-and-keep-its-bombs-basement-197684

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه