دلیل اصرار غرب بر توافق موقت

 علی‌رغم اصرار ایران بر احیای برجام و رفع تمامی تحریم‌های متضاد با آن، برخی کارشناسان آمریکایی و اروپایی از ایده توافق موقت استقبال می‌کنند. ایده‌ای که طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز آن را گزینه‌ای مقبول دانسته است. چرا توافق موقت برای طرف مقابل مطلوب است؟

 

🔸 مهم‌ترین نگرانی آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی، پایان غروب‌های هسته‌ای می‌باشد. از نظر آنان کشوری مانند ایران با سیاست‌های منطقه‌ای استکبارستیزانه علاوه بر اینکه نباید مسلح به تسلیحات هسته‌ای باشد، حتی نباید از توان دست‌یابی به آن نیز برخوردار باشد.

🔸 ایده توافق موقت در واقع نه برای نجات برجام بلکه برای عبور از آن و حرکت به سوی «توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر» طراحی شده است. طولانی‌تر از این جهت که محدودیت‌های هسته‌ای را تداوم دهد و قوی‌تر از این منظر که به سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نیز بپردازد.

🔸 در توافق موقت، بخشی از تحریم‌ها رفع می‌شود و در مقابل برنامه هسته‌ای به‌ویژه غنی‌سازی در سطحی که زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل مرتفع شود، فریز می‌گردد. سپس مذاکره برای دست‌یابی به توافقی پایدار تا عبور از غروب‌های هسته‌ای هم‌چنان تداوم می‌یابد تا برجام بلاموضوع شود.

🔸 پس از آن، در حالی که تحریم‌های برجامی و پسابرجامی هم‌چنان از منظر حقوقی و حتی حقیقی پابرجا بوده و صرفاً برخی از آن‌ها رفع شده، طرف مقابل ادعا خواهد کرد چون تا پایان غروب‌های هسته‌ای برجام احیا نشده، لازم است به توافقی دیگر دست یافت. توافقی که این بار، سیاست‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود.

🔸 مزیت توافق موقت برای طرف غربی آن است که محدودیت‌ها را پس از برجام ادامه داده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تا زمانی که سیاست‌های منطقه‌ای نیز مورد مذاکره قرار بگیرد، در نقطه‌ای متوقف کند. به همین دلیل پایبندی ایران به احیای بی‌کم‌وکاست برجام، ضروری است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه