واکنش انصارالله به مذاکرات تهران-ریاض

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از مذاکرات امنیتی ایران و عربستان در اردن خبر دادند. فارغ از جزئیات و نتایج، «محمد علی الحوثی» از رهبران انصارالله در توئیتی ضمن محکوم کردن این مذاکرات، اقدام عربستان را «خروج از چارچوب و آغوش کشورهای عربی» دانست.

 

🔹 مذاکرات ایران و عربستان بیشتر متأثر از برخی تغییر رویکردها در سیاست منطقه‌ای عربستان پس از شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا بود. نمونه دیگر این تغییر رویکرد در پایان حصر قطر و گفت‌وگوهای ریاض-آنکارا مشاهده شد.

🔸 هدف اولیه عربستان از مذاکره با ایران، جلوگیری از حملات انصارالله و حرکت به سمت پایان جنگ بدون هرگونه امتیازدهی و یا جبران خسارات است. به همین دلیل، منابع رسمی و غیر رسمی بارها اعلام کرده‌اند که ایران در مذاکرات بغداد به طرف سعودی تأکید کرده که راهکار پایان جنگ، مذاکره با انصارالله و آغاز گفت‌وگوهای فراگیر یمنی-یمنی است و تهران در این زمینه مداخله نخواهد کرد.

🔸 با این وجود، به نظر می‌رسد برخی نگرانی‌های مقامات انصارالله نسبت به آینده مذاکرات تهران-ریاض وجود دارد. انصارالله احتمالاً نسبت به نوعی مصالحه میان ایران و عربستان نگرانی‌هایی دارد که شروط یمنی‌ها برای پایان جنگ و آغاز روند سیاسی در آن درنظر گرفته نشود. ظاهرا میزبانی عراق از مذاکرات تهران-ریاض بدون حضور طرف اصلی یعنی خود یمنی‌ها نیز مورد اعتراض مقامات انصارالله است.

🔸 با این حال، اولاً مقامات مسئول در ایران نگرانی طرف یمنی را به رسمیت می‌شناسند، ثانیاً مذاکرات ایران با عربستان در بغداد درباره پرونده یمن نبوده و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات منطقه‌ای را مورد بحث قرار داده‌اند، ثالثاً ایران درون و بیرون مذاکرات بارها تأکید کرده که ریاض برای حل پرونده یمن باید به سراغ خود یمنی‌ها برود و ایران تصمیم‌گیر این عرصه نیست، رابعاً تهران به صورت پیوسته با سران انصارالله در ارتباط است و هرگونه مسئله‌ای در مذاکرات با سایر طرف‌ها را به اطلاع یمنی‌ها می‌رساند و خامساً یکی از اهداف اصلی ایران از هرگونه مذاکرات منطقه‌ای، پایان جنگ، کاهش آلام و رنج‌های ملت یمن و تضمین استقلال این کشور است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه