شورای آتلانتیک: چین فشارسنج مذاکرات است

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی بیان داشته که چین به دلیل تداوم واردات نفت از ایران در دوران تحریم، بهترین گزینه برای تعدیل مواضع ایران در مذاکرات وین است. پکن گرچه تاکنون نقش فعالی در این گفتگوها نداشته ولی نسبت به روسیه، اهرم‌های مؤثرتری در اختیار دارد.

 

🔸 رصد مواضع جیک سولیوان و رابرت مالی مبنی بر همکاری چین و آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که افزایش واردات نفت چین از ایران در دوران بایدن با هماهنگی واشنگتن صورت گرفته است. در واقع کاخ سفید در این مورد ترجیح داده به جای تداوم رویکرد سخت‌گیرانه ترامپ، دیپلماتیک‌تر عمل کند.

🔸 در این یادداشت آمده است مخالفت چین با رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا، سبب می‌شود بتواند رویکرد مثبت‌تری در قبال تهران داشته و اعتماد ایران را در گفتگوها جلب کند. ثبات در خاورمیانه برای منافع اقتصادی چین در این منطقه ضرورت دارد. به همین دلیل از حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. جنگ با ایران برای منافع و امنیت چین ویرانگر خواهد بود.

🔸 با توجه به اینکه ردپای چین در خلیج فارس در حال حاضر در مقایسه با یک دهه پیش بسیار عمیق‌تر شده، ارزشی که پکن برای ثبات منطقه‌ای قائل می‌باشد، افزایش یافته است. تنش‌های مستمری که از سال 2019 خلیج فارس را شوکه کرده، منافع پکن را در امان نگه داشته است. ایران هرگز کشتی‌های مرتبط با چین را هدف قرار نداده است.

✅ میانجی‌گری میان ایران و اروپا و آمریکا، می‌تواند از مهم‌ترین انگیزه‌های چین برای حضور فعال‌تر در مذاکرات هسته‌ای باشد. در عین حال که کاهش تنش میان ایران با آمریکا و متحدانش در منطقه نقش مهمی در تأمین منافع چین در غرب آسیا دارد.

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/china-is-the-real-barometer-of-the-state-of-iran-nuclear-talks-in-vienna/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه