دلیل رفتارهای خاص روسیه در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

نوع مواجهه مسکو با مذاکرات هسته‌ای برای بعضی کارشناسان و تحلیل‌گران سوال‌برانگیز شده است. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیت‌ها و مصاحبه‌های خود مواضعی را اتخاذ کرده که در برخی موارد حاوی طعنه‌ها یا انتقادهای مستقیمی نسبت به سیاست‌های ایران و موضع تیم مذاکره‌کننده کشورمان بوده است.

 

🔸 موضع روسیه را می‌توان کسب توافق و جلوگیری از فروپاشی برجام، به هر قیمتی دانست. در واقع کرملین «عدم توافق» را تحت هر شرایطی بر خلاف منافع و سیاست‌های کلان خود قلمداد کرده است. حال آن‌که، چه ایران و چه آمریکا با وجود اختلاف‌برداشت‌های بسیار، به صراحت «عدم توافق» را بر «توافق بد» ارجح دانسته‌اند.

🔸 رویکرد مسکو نسبت به دولت بایدن، حفظ سیاستی بینابینی است که نه از مواضع راهبردی روسیه در حوزه داخلی و هم‌چنین منطقه پیرامونی‌اش در اروپای شرقی در ارتباط با ناتو عدول شود و نه اینکه تنش‌های غیرضروری با کاخ سفید در پرونده‌هایی مانند عدم اشاعه هسته‌ای، برنامه‌های موشکی و یا بحران سوریه تشدید شود.

🔸 دلیل تمایل مسکو به حل پرونده هسته‌ای ایران و جلوگیری از ارسال دوباره آن به شورای امنیت را می‌توان در تغییرات منطقه‌ای سال‌های اخیر جستجو کرد. روسیه تمایل به مقابله با آمریکا در موضوعی مانند عدم اشاعه ندارد و از سوی دیگر روابط نظامی و امنیتی آن با ایران به‌ویژه در بحران سوریه نیز به نحوی است که نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند آن را خدشه‌دار کند.

🔸 بنابراین می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که روسیه در راستای منافع خود و در هماهنگی با آمریکا درصدد جلوگیری از تشدید تعارضات در پرونده هسته‌ای ایران است. در همین راستا است که نماینده روسیه در مذاکرات با نگرشی که آن را واقع‌گرایانه قلمداد نموده، در مواردی عمدتاً ملاحظات آمریکا را مد نظر قرار داده و به گونه‌ای با ارائه ضمانت یا پرداخت غرامت مخالفت ورزیده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه