شکست آمریکا در جلب نظر رژیم صهیونیستی

تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در یادداشتی به قلم تریتا پارسی نوشته است که تلاش‌های بایدن برای راضی کردن رژیم صهیونیستی در مورد ایران در همه ابعاد شکست خورده زیرا بر فرضیات نادرستی استوار بوده است. مشکل تل‌آویو، توافق هسته‌ای نیست، بلکه تنش‌زدایی میان واشنگتن و تهران است.

 

🔸 کاخ سفید گمان می‌کند اگر اوباما رویکرد سازنده‌تری در قبال نتانیاهو در پیش می‌گرفت، برجام سرنوشت بهتری می‌یافت. در حالی که مسأله اصلی این نیست. مسأله این است که آیا اسرائیل حاضر است توافقی را بپذیرد که نتیجه آن کاهش فشارها بر ایران باشد؟ اسرائیل رفع تحریم‌ها را موجب افزایش قدرت منطقه‌ای ایران می‌داند.

🔸 در این یادداشت آمده است همان‌گونه که اوباما نتوانست، بایدن هم نمی‌تواند. او چرا گمان می‌کند «می‌تواند این دایره را مربع کند»؟ نفتالی بنت ابتدا از حمله مستقیم به برجام و هم‌چنین خرابکاری در برنامه هسته‌ای بدون هماهنگی با آمریکا اجتناب کرد. ولی در روزهای اخیر مخالفتش را با برجام تکرار کرده است. مواضع اخیر دولت‌مردان کاخ سفید درباره «طرح ثانویه» در واقع برای جلب رضایت اوست.

🔸 به نوشته پارسی، اسرائیل می‌خواهد حتی پس از احیای احتمالی برجام نیز به خرابکاری علیه ایران ادامه دهد. پیش از این نیز دو خرابکاری در ماه‌های ژوئن و سپتامبر با اطلاع آمریکا بوده است. ایران نیز به همین دلیل آمریکا را در هر حمله اسرائیل مقصر و شریک می‌داند. بایدن باید انتخاب کند که آیا منافع آمریکا را دنبال خواهد کرد یا اسرائیل. این نباید انتخاب سختی باشد.

✅ به نظر می‌رسد تلاش آمریکا برای پیگیری تداوم عادی‌سازی اعراب و رژیم صهیونیستی در راستای اطمینان‌بخشی به این رژیم در برابر محور مقاومت، پس از کاهش مداخله نظامی آمریکا در غرب آسیاست. ولی این رژیم فعلاً حملات سخت‌افزاری را مطمئن‌تر از رویکردهای نرم‌افزاری می‌داند.

https://responsiblestatecraft.org/2021/12/12/bidens-efforts-to-appease-israel-on-iran-have-failed-on-all-fronts/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه