مذاکره مستقیم با ایالات متحده

پس از سفر وزیر خارجه عراق به تهران و طرح صریح مذاکره مستقیم ایران و ایالات متحده در کنفرانس خبری، فضایی ایجاد شد تا برخی اینگونه القا کنند که راه برون‌رفت از وضعیت کنونی توافق هسته‌ای و حتی مشکلات کشور مذاکره مستقیم است. در این رابطه نکاتی چند قابل ذکر است:

 

1️⃣ یکی از استدلال‌های مطرح‌شده توسط حامیان ایده مذاکره مستقیم، حصول یک توافق بلندمدت و پایدار است. در حالی که توافق با ثبات در حداقلی‌ترین حالت نیاز به تصویب کنگره آمریکا دارد تا مانع از نقض آسان آن شود و مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم تأثیری در نظر کنگره ندارد.

2️⃣ مذاکره مستقیم با ایران همان چیزی است که دونالد ترامپ نیز به دنبال آن بود. انگیزه این اقدام هم نه حل مشکلات بلکه دستاوردنمایی در حوزه سیاست خارجی است. مذاکره مستقیم می‌تواند به داخل و خارج ایالات متحده پیام اقتدار و پیروزی ارسال کند، در حالی که چشم‌اندازی برای انتفاع عملی ایران وجود ندارد.

3️⃣ در حالی که ایالات متحده هدف خود را بصورت آشکار محدودسازی ایران اعلام می‌کند، مذاکره مستقیم بجای تعامل از موضع برابر، تصور سازش، تسلیم و پذیرش خواسته‌های جاه‌طلبانه طرف مقابل را ایجاد می‌کند که می‌تواند وجهه ایران به ویژه در حوزه محور مقاومت را مخدوش کند.

✅ در شرایط کنونی که بصورت نسبی زمان به ضرر ایالات متحده است، به نظر می‌رسد که طرح و ترویج ایده مذاکره مستقیم برای دستاوردسازی و حصول یک توافق سریع و محدودساز با ایران است. لذا بهینه‌ترین مسیر برای ایران پیگیری مذاکرات چندجانبه محدود به موضوع هسته‌ای است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه