چرایی حملات هوایی سعودی‌ها علیه مراکز غیر نظامی یمن

جنگنده‌های سعودی سحرگاه جمعه ورزشگاه صنعا و بیمارستان العلیا را به بهانه تجمیع سلاح و استفاده از این مکان‌ها برای حملات علیه سعودی بمباران کردند. چند روز قبل نیز با همین بهانه فرودگاه بین‌المللی صنعا پل‌ها و سایر مراکز غیرنظامی را افزود.

 

🔸 حال این پرسش مطرح است که چرا سعودی تصمیم گرفته با این شدت علیه اهداف غیرنظامی اقدام نماید.

🔸 در نگاه نخست شاید به تعبیر عبدالباری عطوان، این اقدامات نشانه یأس و ناامیدی سعودی‌ها و اقدامی انفعالی و از سر ضعف است.

🔸 اما با تأملی بیشتر این نکته نیز به ذهن متبادر می‌شود که شاید هدف از این تحرکات سعودی منحرف کردن تمرکز و توان انصارالله از جبهه مأرب است. چرا که سعودی‌ها تقریباً هر کاری که ممکن بود برای متوقف کردن نبرد مأرب انجام دادند و به نتیجه دلخواه نرسیدند و حال ممکن است بدین شکل به دنبال توقف یا دست‌کم کند کردن حرکت انصارالله در مأرب باشند.

🔸 احتمال دیگری که در همین سطح قابل فرض است این‌که هدف از اقدامات اخیر سعودی‌ها، فشار بر انصارالله به منظور کوتاه آمدن در مذاکرات است. انصارالله تاکنون عملاً وارد فرآیندهای جدی گفت‌وگو با سعودی‌ها به منظور آتش‌بس نشده و تمرکز خود را بر میدان و به ویژه جبهه مأرب گذاشته و ظاهراً بنا دارد پس از فتح کامل این شهر بر مذاکرات تمرکز کند.

🔸 فرض دیگری که امکان دارد راهبرد تهدید برابر تهدید است. بر این اساس سعودی‌ها با این اقدام می‌خواهند به طرف یمنی بفهمانند که در صورت تداوم رویکرد اینچنینی، چندان هم دست بسته نیستند و می‌توانند هزینه‌های جدی برای آن‌ها ایجاد نمایند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه