ده رویداد و روند کلیدی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ (بخش نخست)

اندیشکده «موسسه خاورمیانه» در گزارشی تفصیلی به ده رویداد و روند کلیدی در سال ۲۰۲۱ پرداخته است. این ده رویداد به شرح ذیل است:

 

1️⃣ گذار در آمریکا با تغییر چشم‌انداز در خاورمیانه

🔸 دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ رویکرد معتدل‌تری نسبت به خاورمیانه نشان داد و دیپلماسی را در اظهارات و اقدامات خود در اولویت قرار داد و تاکید کرد که در حال بازگشت به اصول اولیه برای اجتناب از حضور در این منطقه است و برای یک فرآیند سیاستگذاری پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تر نسبت به سلف خود در خاورمیانه تلاش خواهد کرد.

2️⃣ دیپلماسی جدید منطقه‌ای

🔸 پس از دهه‌ها رویارویی و تهدید جنگ، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به‌ویژه عربستان و امارات در سال ۲۰۲۱ بر تمایل خود برای مدیریت (و نه حل و فصل) درگیری‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو تأکید کردند. این روند از توافق العولا و پایان دادن به محاصره قطر شروع شد و با آغاز گفتگوها با ایران به اوج خود رسید.

3️⃣ جنگ‌های داخلی در خاورمیانه

🔸 جنگ‌های داخلی در خاورمیانه، اگرچه نشانه‌ای از شکست دولت‌ها در ایجاد مشروعیت و حکومت فراگیر است، اما نماد منطقه‌ای از هم پاشیده و شکست خورده است. علی‌رغم کاهش برخی از جنگ‌های داخلی از نظر میزان خشونت و درجات مرگ‌بار در سال ۲۰۲۱، این درگیری‌ها خاورمیانه را در بیشتر سال درگیر نابسامانی‌های منطقه‌ای کرد. مسئله‌ای که به احتمال زیاد به سال ۲۰۲۲ منتقل خواهد شد.

4️⃣ تحکیم قدرت در ایران توسط تندروها

🔸 در ایران در سال ۲۰۲۱ با مجموعه‌ای از اتفاقات در نهایت ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری رسید و بدین ترتیب همه ارکان قدرت به دست تندروها در ایران افتاد.

5️⃣ پایان جنگ ۲۰ ساله در افغانستان

🔸 جنگ ۲۰ ساله افغانستان، طولانی‌ترین جنگ آمریکا، سرانجام در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. در ۱۵ اوت، مبارزان طالبان مدت کوتاهی پس از فرار اشرف غنی، کابل را اشغال کردند.

https://www.mei.edu/publications/10-key-events-and-trends-middle-east-and-north-africa-2021#harrison

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه