ده رویداد و روند کلیدی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ (بخش دوم)

اندیشکده «موسسه خاورمیانه» در گزارشی تفصیلی به ده رویداد و روند کلیدی در سال ۲۰۲۱ پرداخته است. این ده رویداد به شرح ذیل است:

 

6️⃣ جنگ در غزه

🔸 جنگ ماه مه گذشته در غزه که ۲۵۶ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی در آن کشته شدند، مرگبارترین فوران خشونت در نزدیک به هفت سال گذشته بود. این جنگ که با حوادث و درگیری‌ها در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس آغاز شد تنها چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا بود و البته در نهایت منجر به کنار رفتن نتانیاهو از قدرت شد.

7️⃣ تشکیل دولت جدید در اسرائیل

🔸 در نهایت پس از چهار انتخابات در رژیم صهیونیستی دولت ائتلافی بر سر کار آمد و بالاخره نتانیاهو پس از ۱۲ سال از نخست‌وزیری کنار رفت و جای خود را به نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای یامینا داد.

8️⃣ یک سال حساب در بازارهای انرژی

🔸 امسال در خاورمیانه کشورهایی مانند امارات و پس از آن عربستان با ارائه چشم‌اندازهایی برای سال ۲۰۵۰ و ۲۰۶۰ تعهد دادند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند. از طرفی تولیدکنندگان نفت و گاز این استدلال روشن را بیان می‌کنند که محصولات آن‌ها همچنان برای دنیا اهمیت دارد و اختلال در عرصه نفت پیامدهای خطرناکی در سطح جهانی دارد.

9️⃣ تغییرات آب و هوایی بیشتر برای خاورمیانه

🔸 پیامدهای جهانی تغییرات آب و هوایی جاری در سال جاری به ویژه در خاورمیانه شدید بوده است. برای منطقه‌ای که در حال حاضر مستعد شرایط گرم و خشک است، مجموعه تأثیرات تغییرات آب و هوایی، به طور بالقوه نشانه‌ای از تغییر این منطقه به یک رژیم آب و هوایی جدید است که همچنان چالش‌های زیست‌محیطی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

🔟 تکنوپلیتیک به عنوان یک عامل کلیدی در ژئوپلیتیک جدید

🔸 چه ناظران حاضر به پذیرش آن باشند یا نه، تکنوپلیتیک، ژئوپلیتیک جدید است. ظهور شرکت اسرائیلی NSO و اعتراضات بین‌المللی فزاینده در سال جاری نسبت به محصول ساخته شده آن (Pegasus) این واقعیت را نشان داد که چگونه خاورمیانه ممکن است مکانی باشد که این واقعیت برای اولین بار در آن آزمایش می‌شود.

https://www.mei.edu/publications/10-key-events-and-trends-middle-east-and-north-africa-2021#harrison

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه