پیام‌های رزمایش موشکی و پهپادی ایران

مرحله پایانی رزمایش «پیامبر اعظم 17» که با شلیک همزمان 17 موشک بالستیک و چندین پهپاد انتحاری علیه هدف شبیه‌سازی شده (نیروگاه اتمی دیمونا رژیم‌صهیونیستی) انجام شد، با واکنش‌های بسیاری همراه بود. به غیر از بیانیه وزارت‌خارجه انگلیس در محکومیت رزمایش، به نظر می‌رسد پیام‌های روشن آن به طرف‌های مدنظر به خوبی رسیده است!

 

🔸 پیام مرحله پایانی رزمایش به طور مشخص برای رژیم صهیونیستی بود که وزیر جنگ آن به صراحت و آشکار ایران را تهدید کرد که به تأسیسات اتمی آن حمله خواهد کرد. ایران با این رزمایش نشان داد که اگر بنا باشد تهدید جدی و معتبر علیه تأسیساتش وجود داشته باشد و دنیا نیز نظاره‌گر منفعل آن باشد، ایران نظاره‌گر نابودی خود نخواهد بود و تهدید را با تهدید و اقدام را با اقدام پاسخ خواهد داد.

🔸 نکته مهم این‌که انتخاب دیمونا هم از این جهت دارای اهمیت است که هدفی هم وزن و همطراز با تاسیسات اتمی ایران است و هم دارای این مزیت است که در صورت هدف قرار گرفتن به مثابه یک بمب اتمی در سرزمین‌های اشغالی عمل خواهد کرد و خسارات جبران‌ناپذیری برای صهیونیست‌ها بر جای خواهد گذاشت و بر این اساس ذیل دکترین بازدارندگی جمهوری اسلامی معنا می‌یابد.

🔸 زمان رزمایش هم حائز اهمیت است. رزمایش پیامبر اعظم به صورت سالانه در ماه پایانی سال انجام می‌شد ولی این بار در پایان آذرماه برگزار شد که نشان می‌دهد بنا بوده پاسخی به تهدیدات رژیم‌صهیونیستی و البته ارسال پیامی برای مذاکرات وین باشد. به نظر می‌رسد این پیام برای وین برخلاف اسرائیل کاملاً مثبت است و در واقع برای کمک به مذاکرات طراحی شده و به نوعی راهبرد چماق و هویج غرب را کنار بزند و گزینه مذاکره و تعامل را همچنان معتبر باقی بگذارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه