پدیدارشدن بحران هسته‌ای ایران

نشریه نیویورکر در گزارشی به مسائل مربوط به ایران به ویژه پیچیدگی‌های مذاکرات وین پرداخته است. رابین رایت نویسنده گزارش به نقل از رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره سیاست کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نوشته است: «ایران با آتش بازی می‌کند و دچار خطای محاسباتی شده است.» نگرانی تیم بایدن این است که شکست مذاکرات به فروپاشی نظم مدنظر غرب در خصوص «عدم اشاعه» بینجامد.

 

🔸 در گزارش به نقل از یک مدیر سابق موساد گفته شده که «زمان گریز» ایران به کمتر از یک ماه رسیده است. نویسنده معتقد است که تعلیق نظارت‌های فراپادمانی نتیجه ترور دکتر فخری‌زاده بود و اکنون این مسئله سبب افزایش ابهام دولت‌های غربی شده است. در واقع اسرائیل از توقف مسیر پیشرفت هسته‌ای ایران ناتوان بوده است.

🔸 رابرت مالی می‌گوید شش دور اول مذاکرات «پیشرفت واقعی» داشت. احساس همه طرف‌ها این بود که «می‌توانیم خطوط یک توافق را ببینیم.» به ادعای مالی، آمریکا یک بسته پیشنهادی ارائه داد که شامل حذف اکثر تحریم‌های دوران ترامپ بود. ولی اکنون معتقد است پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مزایای عدم اشاعه را از بین می‌برد و به مرور، احیای برجام «احیای یک جنازه» خواهد بود.

🔸 نویسنده در بخش دیگری از گزارش، به نقل از مکنزی فرمانده سنتکام نوشته است که حمله ایران به عین‌الاسد نشان داد آن‌ها «به دقت هر جا که خواستند را زدند و اکنون می‌توانند در وسعت و عمق خاورمیانه عملیات کنند.» نگرانی مهم‌تر، ارسال موشک‌ها و راکت‌های کوتاه‌برد و میان‌برد برای حزب‌الله، انصارالله، حماس و جهاد اسلامی است.

🔸 در این گزارش تصریح شده که حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه، تأثیر اندکی بر ارسال تسلیحات به گروه‌های مقاومت داشته است. به همین دلیل گزینه نظامی علیه ایران، معقول و پایدار نیست. به تعبیر مکنزی، جنگ با ایران یک جنگ خونین و بلندمدت خواهد بود.

✅ نگرانی از فروپاشی برجام هر روز بیش از پیش در رسانه‌های آمریکایی بازتاب می‌یابد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها راه‌حل مشخصی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران ندارند و در عین حال نگران از بین رفتن همین منفذ کوچک برای کاهش تنش هستند.

https://www.newyorker.com/magazine/2022/01/03/the-looming-threat-of-a-nuclear-crisis-with-iran

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه