چرا توافق موقت ایده بدی است؟

تعیین ضرب‌الاجل از سوی آمریکا و بازیگران اروپایی عضو برجام، این احتمال را به وجود آورده که آن‌ها با فشار بر ایران، بار دیگر ایده توافق موقت را مطرح کنند. بدین ترتیب که تا با توجه به احتمال اندک حصول توافق تا اواسط بهمن، فعلاً توافق موقت امضا گردد تا بعدها درباره دیگر موارد اختلافی مذاکرات ادامه یابد. ولی تبعات توافق موقت برای ایران بدین شرح است؛

 

1️⃣ در صورت توافق موقت، اگر مذاکرات منجر به توافق جامع تا غروب‌های هسته‌ای ادامه یابد، طرف مقابل به برجام بازنخواهد گشت و آمریکا نیز برای همیشه از مسئولیت و تبعات خروج از برجام، شانه خالی خواهد کرد.

2️⃣ آن‌ها با انجماد فعالیت‌های غنی‌سازی در توافق موقت، مهم‌ترین نگرانی امنیتی خود را مرتفع می‌سازند ولی در ازای آن، صرفاً بخشی از مطالبات ایران را اعاده کرده و فشارهای اصلی اقتصادی تا وادارسازی ایران به زیاده‌خواهی غرب، ادامه خواهد یافت.

3️⃣ تداوم مذاکرات بعد از توافق موقت، زمینه‌های ورود مباحث دیگر مانند توان دفاعی موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای به گفتگوها را فراهم خواهد کرد و این کاملاً بر خلاف سیاست‌ اصولی ایران به ویژه ملاحظات راهبردی اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

4️⃣ نکته دیگر اینکه هدف از طرح ایده توافق موقت، این است که در صورت شکست مذاکرات درباره احیای یک‌پارچه و یک‌مرتبه برجام، ایران مقصر شکست معرفی شود. زیرا به جایگزین آن یعنی توافق موقت تن نداده است.

5️⃣ نهایتاً اینکه توافق موقت، اهرم فشاری است تا ایران گرچه با واسطه روسیه و چین، اقناع گردد که در خصوص برخی مطالبات مانند اخذ ضمانت و راستی‌آزمایی، از خود تعدیل نشان داده و عقب‌نشینی کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه