ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین

تارنمای صهیونیستی کان به نقل از برخی دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات وین نوشته است که «ضرب‌الاجل آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اواخر ژانویه یا اوایل فوریه خواهد بود.» تعیین این بازه زمانی که تقریباً اواسط بهمن‌ماه خواهد بود، در حالی است که دور هشتم مذاکرات در حال پیگیری است.

 

🔸 تعیین ضرب‌الاجل نشان می‌دهد که کاهش تعهدات هسته‌ای به‌ویژه در خصوص نوع سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی، تهدیدی معتبر جلوه کرده و نگرانی دولت‌های غربی را برانگیخته است. به همین دلیل با تعیین بازه زمانی کوتاهی خواستار احیای توافق و بازگشت ایران به تعهدات برجامی شده‌اند.

🔸 نکته دیگر اینکه تعیین ضرب‌الاجل در شرایطی که به نظر می‌رسد شرایط مد نظر ایران در خصوص رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی در پیش‌نویس جدید گفتگوها گنجانده شده، نشان از آن دارد که در جریان تداوم مذاکرات ممکن است به تدریج طرف‌های غربی وادار به پذیرش برخی مطالبات ایران شوند و به همین دلیل خواستار پایان سریع‌تر آن شده‌اند.

🔸 نشانه دیگر تعیین ضرب‌الاجل، فقدان کارآیی و ضمانت تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی در ایفای نقش «پلیس بد» است. تجربه نشان داده با وجود اخلال‌های رخ‌داده ناشی از خراب‌کاری‌های این رژیم در برنامه هسته‌ای، سرعت این برنامه بیش از گذشته ادامه یافته است. بنابراین آمریکا و کشورهای اروپایی دریافته‌اند که در صورت شکست مذاکرات نمی‌توانند راهبرد پایداری برای توقف آن از طریق عملیات میدانی بیابند.

✅ تعیین ضرب‌الاجل با مخالفت روسیه مواجه شده و مورد اجماع همه بازیگران وین نمی‌باشد. ایران نیز ضمن درک نقاط ضعف طرف مقابل، ضروری است با قاطعیت بیشتری بر مطالبات جدی خود مبنی بر احیای بی‌کم‌وکاست برجام و انتفاع اقتصادی ایران از توافق و رفع تحریم‌ها تأکید ورزد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه