دو سال پس از ترور

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت دو سال پس از ترور سردار سلیمانی در یادداشتی به شرایط منطقه‌ای و ارتباط آن به ایران پرداخته است. نویسنده معتقد است حذف کامل نظامی آمریکا از غرب آسیا تصوری واقع‌بینانه نیست. زیرا همسایگان ایران به دلایل امنیتی، پایگاه‌های نظامی آمریکا را تعطیل نخواهند کرد.

🔸 کوچک‌ترین نشانه‌ای مبنی بر تمایل قطر به توقف فعالیت پایگاه هوایی آمریکا در العدید یا خروج ترکیه از ناتو وجود ندارد. عربستان، امارات و بحرین نیز علی‌رغم اختلافات با رئیس‌جمهور آمریکا، روابط امنیتی گسترده‌ای با واشنگتن دارند.

🔸 حتی در مورد افغانستان که آمریکا به طور کامل نظامیانش را خارج کرده، لزوماً منفعتی برای تهران نداشته است. استقرار طالبان، حیات سیاسی و اجتماعی شیعیان افغانستان را به خطر انداخته و ایران نیز امکانی برای ورود به این کشور جهت دفاع از حقوق شیعیان ندارد.

🔸 نویسنده معتقد است اقدامات تنش‌زای آذربایجان علیه ایران نیز به اتکای قدرت نظامی و اقتصادی ترکیه می‌باشد. وی این توسعه‌طلبی ترکیه را ناشی از تضعیف نفوذ آمریکا و اروپا بر آنکارا می‌داند و معتقد است اردوغان تحت مهار غرب، نیاز بیشتری به ایران خواهد داشت.

🔸 او مدعی است حتی در مورد عراق نیز خروج نظامی آمریکا، موازنه را به زیان ایران تغییر خواهد داد. زیرا قدرت ایران و نیروهای نزدیک به آن در مقابله با تروریسم را کاهش خواهد داد و آنان را به هدفی سهل‌الوصول برای نیروهای تکفیری بدل خواهد کرد.

✅ برخلاف مفروضات نویسنده، وضعیت امروز افغانستان و افزایش قدرت طالبان ناشی از سال‌های اشغال‌گری آمریکا بوده است. علاوه بر اینکه در مبارزه با داعش نیز، ایران و گروه‌های مقاومت، نقش اصلی را بر عهده داشته‌اند.

https://responsiblestatecraft.org/2022/01/07/two-years-after-soleimani-assassination-more-shadows-than-light-for-tehran/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه