موارد اصلی اختلاف در وین

نشریه پولیتیکو در مقاله‌ای مسأله سانتریفیوژهای پیشرفته، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و ضمانت عدم خروج دوباره آمریکا را سه مسأله مورد اختلاف در مذاکرات وین دانسته و پیشنهاداتی برای آن ارائه داده است.

 

1️⃣ سانتریفیوژها
نویسنده با ادعای اینکه «زمان گریز» برای ایران به کمتر از یک ماه کاهش یافته، پیشنهاد می‌کند که اورانیم غنی‌شده مازاد به روسیه منتقل شود. به نوشته وی با توجه به اینکه ایران به نابودی نسل جدید سانتریفیوژها رضایت نخواهد داد، می‌توان آن‌ها را در انباری پلمپ نمود و برای افزایش زمان راه‌اندازی دوباره، «کابل‌ها و سایر تاسیسات الکترونیکی که مجدد مورد نیاز است» نابود شوند.

2️⃣ راستی‌آزمایی
یکی از گزینه‌ها این است که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دستورالعملی در مورد نحوه انجام تجارت با ایران و چگونگی لغو دستورات اجرایی مربوطه برای دیگر دولت‌ها و شرکت‌ها صادر کند. ابزار دیگر می‌تواند انعقاد قراردادهای صادرات نفت یا افتتاح حساب بانکی خارجی با دولت‌های غربی باشد.

3️⃣ ضمانت
نویسنده معتقد است بایدن با توجه به مخالفان برجام در کنگره نمی‌تواند ضمانت حقوقی که ایران انتظار دارد را ارائه کند. اما راهی که در این خصوص وجود دارد این است که بازه زمانی مشخصی برای قراردادهای تجاری تعیین گردد که طبق آن حتی پس از اِعمال احتمالی مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا تا زمان مشخصی قابلیت اجرا داشته باشد.

✅ به نظر نمی‌رسد این راه‌حل‌ها بتواند خواسته‌های ایران را برآورده کند. ایران اعلام کرده راستی‌آزمایی زمانی حداقل سه‌ماهه نیاز دارد و برای ضمانت در انتظار یک تعهد کتبی و حقوقی می‌باشد. علاوه بر اینکه بعید است به نابودی بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای رضایت داده شود.

https://www.politico.eu/article/iran-nuclear-talks-resume-deal-vienna/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه