بازتاب شکست سیاست خارجی بایدن

تارنمای هیل به ارزیابی سیاست خارجی بایدن در سال 2021 پرداخته و بازتاب آن بر دیپلماسی آمریکا در سال جدید را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده تنها نقطه مثبت در سیاست خارجی را تصویب قانون مجوز دفاع ملی توسط کنگره دانسته و در ادامه به تحلیلی از تبعات شکست‌های آمریکا پرداخته است.

 

🔸 مبارزه با تروریسم
در این یادداشت آمده است خروج آمریکا از افغانستان یک شکست استراتژیک، یک شرمساری ملی، یک فاجعه بزرگ برای مردم افغانستان، یک عامل نیروبخش برای دشمنان ما و یک شکست برای دوستان ما بود. فرمانده سنتکام با اکراه اذعان کرد که برخلاف تعهدات طالبان و تضمین‌های دولت بایدن، حمایت از القاعده «احتمالاً اندکی افزایش یافته است» و «باید منتظر ظهور دوباره داعش در افغانستان باشیم.»

🔸 عدم اشاعه
بایدن نه توانست ایران را به توافق هسته‌ای بازگرداند و نه کره شمالی را به میز مذاکره بکشاند. این دو از فرصت یک سال ابتدایی دولت بایدن برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و موشکی خود به خوبی استفاده کردند. در حالی که بایدن اقدام خاصی برای توقف آن‌ها انجام نداده است.

🔸 رقبای راهبردی
تمدید پنج‌ساله پیمان استارت جدید و توقف تحریم‌ها علیه نورداستریم 2، دو امتیاز بایدن به پوتین بود که مابه‌ازایی جز تشدید فشارها بر اوکراین نداشت. درباره چین نیز بی‌هدفی بایدن نه‌تنها دردسرساز، بلکه خطرناک است. او یا درک کاملی از تهدید چین ندارد و یا امید به همکاری پکن و واشنگتن دارد که هر دو نامطلوب است.

✅ شعار «سیاست خارجی برای طبقه متوسط» را می‌توان محور سیاست‌ خارجی کاخ سفید دانست. اگر بایدن نتواند دستاوردهای اقتصادی و سیاسی لازم برای تقویت پایگاه اجتماعی خود در داخل را از سیاست خارجی کسب کند، احتمالاً در هر دو حوزه در سال‌های آتی، به‌ویژه در آستانه انتخابات کنگره با مشکل مواجه خواهد شد.

https://thehill.com/opinion/national-security/587617-will-bidens-2021-foreign-policy-failures-reverberate-in-2022?rl=1

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه