نفتالی بنت و مذاکرات وین

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در وین اظهار داشته که « اسرائیل طرف این توافق نیست و اگر توافقی امضا شود اسرائیل به مفاد آن مقید نخواهد بود.» در این خصوص ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

 

🔸 ارزیابی رژیم صهیونیستی این است که ایران و قدرت‌های جهانی به احتمال زیاد به در مورد احیای توافق هسته‌ای به توافق می‌رسند. صرف نظر از این که آیا توافق بیشتر به نفع این رژیم است یا به ضرر آن اسرائیل به این نتیجه رسیده است که توافق با ایران اجتناب‌ناپذیر است.

🔸 از این رو هدف این لفاظی‌های مقامات اسرائیلی علیه برنامه هسته‌ای ایران چیزی جدای از مخالفت با توافق احتمالی است و چندین هدف می‌توان برای این لفاظی‌ها قائل شد. هدف نخست بهره‌برداری داخلی و مقابله به روایت جبهه سیاسی مخالف به رهبری نتانیاهو علیه کابینه فعلی و بنت است.

🔸 مخالفان بنت او را متهم می‌کنند که در مقابل آمریکا تسلیم شده و اجازه می‌دهد ایران به یک کشور در آستانه (سلاح) هسته‌ای تبدیل شود. بنت با چنین اظهاراتی می‌خواهد نشان دهد که همانطور که نتانیاهو در زمان اوباما با توافق هسته‌ای مخالف بود اما نتوانست جلوی آن را بگیرد او نیز تلاش خود را برای جلوگیری از احیای توافق انجام داده است.

🔸 اما هدف مهم‌تر چنین اظهاراتی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی گرفتن امتیازاتی ویژه از شرکای غربی این رژیم است. مقامات این رژیم با اظهار نگرانی از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و این که اسرائیل از هر سو تحت محاصر نیروهای وابسته به ایران قرار گرفته به دنبال کسب امتیازاتی برای کاهش نگرانی خود در این زمینه هستند.

✅ با این وجود، ژیم صهیونیستی از هر اقدامی که بتواند علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد کوتاهی نخواهد کرد. بنابراین اقدام نکردن این رژیم به معنی نتوانستن است. ملاحظات آمریکا در خصوص اقدامات این رژیم نیز صرفاً مربوط به مسائلی مانند زمانبندی چنین اقداماتی برای حداکثر بهره‌برداری سیاسی و مدیریت تنش است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه