ابعاد و چرایی تغییر رویکرد انصارالله در قبال امارات

در حدود یک ماه اخیر مجموعه‌ای از اتفاقات، ناظران تحولات یمن را به این جمع‌بندی رسانده که انصارالله به دلایلی در نوع و کیفیت تعامل با امارات تجدیدنظر نموده و هر چه می‌گذرد ابعاد و عمق این تغییر رویکرد نمایان‌تر می‌شود. ابتدا لازم است به صورت گذرا این رویدادها را مرور نماییم.

 

🔸 در اولین اقدام روز دوشنبه 13 دی نیروهای مسلح یمنی در عملیاتی بی‌سابقه یک کشتی حامل سلاح و ادوات نظامی ائتلاف سعودی را که با پرچم امارات در حرکت بود، توقیف و در بندر الحدیده متوقف کردند.

🔸 تنها چند روز بعد در جبهه شبوه «سمیح جراده الصبیحی» فرمانده تیپ دوم عمالقه که وابسته به امارات است، طی عملیات تک تیراندازان یمنی کشته شد. ناظران کشته شدن او را ضربه بزرگی برای اماراتی‌ها ارزیابی کردند.

🔸 اقدام بعدی طی روزهای اخیر، انهدام دست کم دو فروند پهپاد اماراتی در جبهه شبوه توسط نیروهای انصارالله بود.

🔸 امروز نیز «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» ضمن هشدار به امارات گفت: «چند سال پیش امارات به دنبال آن بود تا از تجاوز به یمن دست بکشد. ما فرصتی به امارات دادیم و حمله به عمق خاک این کشور را متوقف کردیم، اما متأسفانه الان امارات مجدداً در حال تنش‌زایی است». البخیتی ادامه داد: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چراکه اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم!»

✅ به نظر می‌رسد تحرکات میدانی نیروهای وابسته به امارات در یمن به ویژه در جبهه شبوه و همچنین برخی اقدامات سیاسی این کشور در ارتباط با پرونده جنگ یمن، رهبران انصارالله را به این جمع‌بندی رسانده که سران ابوظبی برخلاف تعهدات پیشین خود (دوسال پیش) در حال تغییر رفتار و نقش در یمن بر ضد منافع انصارالله هستند، لذا مصمم شده‌اند تا با این اقدامات عملیِ هشدارآمیز، حاکمان امارات را برای تغییر رفتار تحت فشار قرار دهند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه