اینستاگرام:نگرانی از همکاری اطلاعاتی و نظامی ایران و چین

 

اندیشکده ضد ایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در یادداشتی در ارتباط با سفر اخیر وزیر امور خارجه به چین نوشته است با وجود اینکه همکاری پکن و تهران بیشتر بر روابط اقتصادی و دیپلماتیک متمرکز است، اشتباه خواهد بود اگر از تأثیرات امنیتی روابط دو کشور غفلت شود.

🔹 در این یادداشت آمده است: در صورت تداوم سرمایه‌گذاری چین، ایران از منافع آن برای ساخت زرادخانه موشکی و پهپادی خود، گسترش برنامه هسته‌ای، صدور تروریسم و حمله به همسایگان استفاده خواهد کرد. همچنین تأثیر تحریم‌های آمریکا به طور فزاینده‌ای کاهش خواهد یافت. در این صورت، این احتمال افزایش می‌یابد که دیپلماسی شکست خورده و اقدام نظامی ضروری شود.

🔹 در این یاداشت آمده است چین و ایران هم‌اکنون نیز در حال همکاری نظامی هستند اما چین به دنبال ایجاد موازنه میان ایران و کشورهای عربی است. این یادداشت چند توصیه به دولت آمریکا دارد:

🔹 ۱- آمریکا نباید تجهیز نظامی شرکای عربی را رد کند، در این صورت آنها به سمت چین و روسیه متمایل خواهند شد؛ ۲- واشنگتن باید شرکای عربی خود را تشویق کند تا آنها چین و روسیه را اقناع کنند که فروش تسلیحات به ایران خسارت جدی به روابط آنها با کشورهای عربی خواهد داشت؛ ۳- کنگره باید مطمئن شود که وزارت دفاع آمریکا و جامعه اطلاعاتی این کشور، گزارشات با جزئیات، سالانه، مکتوب و غیرمحرمانه در مورد همکاری نظامی و اطلاعاتی ایران و چین تهیه کنند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه