عمل‌گرایی بی‌رحمانه؛ راهبرد خاورمیانه‌ای بایدن

فارن‌پالیسی در مقاله‌ای به ارزیابی استراتژی دولت بایدن در غرب آسیا پرداخته است. نویسنده معتقد است اجزای رویکرد کاخ سفید در قبال منطقه توسط رشته‌ای به یکدیگر متصل است. نویسنده استراتژی دولت آمریکا را «عمل‌گرایی بی‌رحمانه» توصیف کرده و دو نمونه واضح آن را سوریه و یمن عنوان کرده است.

 

🔸 در این مقاله آمده است بایدن و هریس در دوران تبلیغات، درمورد سوریه سخنان مهیجی درباره مقابله با «رژیم اسد» ارائه می‌کردند ولی پس از استقرار دریافتند که باید با تثبیت اسد در قدرت کنار بیایند. به همین دلیل با عملیاتی‌سازی خط لوله گاز عربی مخالفت نکردند.

🔸 «آمریکا دریافته که پذیرش همکاری و روابط دمشق با متحدان کاخ سفید برای اهدافی مانند ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه، کمک به معیشت مردم لبنان، مبارزه با تروریسم، مقابله با عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و هم‌چنین امنیت اسرائیل، ضروری است.»

🔸 درباره یمن نیز تداوم فروش تسلیحات به عربستان با آرمانگرایی جناح مترقی حزب دمکرات و حامیان حقوق بشر تمایز دارد. جنگ یمن با فروش سلاح به عربستان متوقف نخواهد شد. علاوه بر اینکه تسلط حوثی‌ها بر باب‌المندب به‌ویژه با توجه به رابطه آنها با ایران، مطلوب آمریکا نیست.

🔸 طبق این مقاله، واشنگتن و ریاض به یکدیگر نیاز دارند. دولت بایدن برای جلوگیری از افزایش نرخ بنزین در آمریکا و ثبات تورم، نیازمند افزایش تولید نفت عربستان است. این نیز با ایده‌آل‌گرایی حامیان محیط زیست تعارض دارد. ولی واقعیت آن است که تغییر الگوی مصرف انرژی در آمریکا نیازمند یک تغییر فرهنگی بلندمدت است.

✅ خروج انصارالله از فهرست گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و تصمیم به خروج از عراق از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد واقعیات، خود را بر دولت بایدن تحمیل کرده و لفاظی‌های دوران تبلیغات را به حاشیه رانده است.

Biden’s Middle East Strategy Is Ruthless Pragmatism

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه