تهدید داعش برای افغانستان

اندیشکده خاورمیانه در یادداشتی به ارزیابی تهدید داعش برای افغانستان پرداخته است. نویسنده معتقد است پس از خروج نیروهای خارجی، داعش جسارت بیشتری در حمله به غیرنظامیان یافته و اقتدار طالبان را به چالش کشیده است.

 

🔸 شاخه خراسان داعش پس از توافق طالبان با آمریکا، از این گروه تحت عنوان «ناسیونالیست‌های پلید» یاد کرده و مشروعیت آن را زیر سؤال برد. پس از آن با جذب عناصر سرخورده طالبان و القاعده و هم‌چنین بخشی از اعضای «تحریک طالبان» درصدد افزایش قدرت برآمده است.

🔸 کابل، جلال‌آباد و مزار شریف، به تازگی شاهد حملات تروریستی داعش بوده است. رقابت ایدئولوژیک داعش و طالبان بر سر برداشت از اسلام و رقابت بر سر گسترش حیطه نفوذ در افغانستان، می‌تواند به نبردهای نظامی و جنگ داخلی بدل شود.

🔸 نویسنده معتقد است خروج آمریکا و فقدان سیستم‌های اطلاعاتی ایالات متحده در افغانستان، از دلایل تشدید حملات داعش بوده است. ژنرال مکنزی، فرمانده سنتکام نیز اعتراف کرد که واشنگتن صرفاً کمک‌های امنیتی محدودی به طالبان برای مقابله با داعش ارائه می‌کند.

🔸 نگرانی‌های روسیه، چین، هند و ایران از سرریز تروریسم به‌ویژه داعش به مرزهای‌شان از دلایل اصلی گفتگوی آن‌ها با طالبان است. کشورهای منطقه ممکن است به تدریج چاره‌ای جز شناسایی رسمی طالبان در ازای ضمانت‌های امنیتی نداشته باشند.

🔸 حضور نیروهای طغیان‌گر و خشونت‌طلب در مناطق داخلی کشورهای همسایه می‌تواند به مثابه کاتالیزوری، رشد تروریسم تکفیری را در این سرزمین‌ها افزایش دهد. کشمیر در نزدیکی هند و سین‌کیانگ در چین بیش از دیگر مناطق، مستعد چنین رخدادی هستند.

https://www.mei.edu/publications/persistent-iskp-threat-afghanistan-chinas-doorstep

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه