ایران و روسیه؛ نمایش اتحاد در برابر آمریکا

نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره سفر رییس‌جمهور ایران به مسکو، آن را در چارچوب همکاری‌های دو کشور علیه منافع آمریکا در منطقه ارزیابی کرده و نوشته است: ایران نشان می‌دهد که در نگاه به شرق جدی است و روسیه نیز این پیام را ارسال می‌کند که متحدانی در مقابل غرب دارد.

 

🔸 در این گزارش آمده است این موضوع که علی‌رغم شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا، کرملین پذیرای رییس‌جمهور ایران بوده، نشان از اهمیت این سفر برای روسیه دارد. فاصله طولانی میز مذاکره نیز به همین دلیل بوده است.

🔸 طبق نظر نویسندگان، ایران و روسیه در افغانستان و سوریه منافع مشترکی دارند ولی در عین حال، اقتصاد مسکو پیوستگی بیشتری با اقتصاد غرب دارد و به همین دلیل کمک چندانی به خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران نکرده است. هم‌چنین روابط روسیه و اسرائیل، برخلاف منافع ایران در غرب آسیاست.

🔸 حمایت رییس‌جمهور ایران از سیاست‌های منطقه‌ای روسیه در مخالفت وی با گسترش نفوذ ناتو به قفقاز نمایان شد. این به معنای آن است که ایران و روسیه فراتر از همکاری‌های مرسوم پیشین، ممکن است افق‌های تازه‌ای را در روابط دوجانبه در منطقه قفقاز بگشایند.

🔸 طبق این گزارش، برگزاری مانورهای مشترک ایران، روسیه و چین و انعقاد قراردادهای تسلیحاتی می‌تواند نشانه‌ همکاری‌های آتی تهران و مسکو در حوزه‌های نظامی و امنیتی باشد. هم‌چنین روسیه به ایفای نقش خود در مذاکرات وین ادامه می‌دهد و نه ایران هسته‌ای و نه حمله به ایران را جایگزینی مطلوب نمی‌بیند.

https://www.nytimes.com/2022/01/19/world/europe/russia-iran-unity-us.html

ارسال دیدگاه