ایران چقدر در حمله انصارالله به امارات نقش داشت؟

اندیشکده «موسسه خاورمیانه» در گزارشی به بررسی پشت پرده حمله انصارالله به ابوظبی پرداخته و سه سناریو در این ارتباط مطرح می‌نماید. در ادامه چکیده‌ای از گزارش می‌آید:

دلیل اصلی این‌که ممکن است این حمله واقعاً توسط انصارالله انجام شده باشد، پاسخ این گروه به حملات فزاینده هم‌پیمانان امارات (گردان‌های عمالقه) در جبهه شبوه و مأرب است. ممکن است حوثی‌ها از این طریق تلاش کرده باشند تا پیامی آشکار برای ابوظبی به منظور جلوگیری از سقوط استراتژیک خود ارسال کنند.

🔸 اما آن‌چه روشن است آن‌ها نمی‌توانستند این کار را بدون ارسال تسلیحات ایرانی انجام دهند. گرچه یمنی‌ها در حال حاضر امکان استفاده یا مونتاژ سلاح‌هایی مانند پهپاد را دارند ولی جریان ارسال سلاح برای آن‌ها از سوی تهران انجام می‌شود. حال پرسش اساسی این است که ایرانی‌ها تا چه اندازه در این عملیات دست داشتند؟ در این ارتباط سه سناریو قابل ارزیابی است:

1️⃣ سناریوی اول این است که حوثی‌ها این حمله را با مشارکت کامل عملیاتی ایرانی‌ها انجام دادند. اما سوال این‌جا است که چنین حمله‌ای چه سودی برای ایرانی‌ها دارد؟ محاسبات استراتژیک یا انگیزه آنها چیست؟ چرا آنها باید ابوظبی را بزنند؟

2️⃣ سناریوی دوم این است که ایرانی‌ها از قصد حوثی‌ها اطلاع داشتند، اما موافق عملیات آن‌ها نبودند ولی حمله را متوقف نکردند. با این حال، آنها از طریق کنترل عملیاتی، گستره آن را محدود کردند. به عبارت دیگر، ایرانی‌ها حمله را تأیید اما روند هدف‌گیری را کنترل و محدود کردند.

3️⃣ سناریوی سوم و نهایی این است که حوثی‌ها این حمله را به تنهایی و بدون مشورت با ایرانی‌ها طراحی و اجرا کردند. اگر چنین باشد، به این معنی است که ایرانی‌ها کنترلی بر نحوه استفاده حوثی‌ها از سلاح‌هایی که از تهران دریافت می‌کنند ندارند. این به طور جدی این نظریه را که حوثی‌ها در میدان و میز مذاکره تحت هدایت و نظارت دقیق ایران هستند، به چالش می‌کشد.

https://www.mei.edu/publications/how-involved-was-iran-houthi-attack-uae

 

ارسال دیدگاه