پنج مشکل توافق هسته‌ای از نگاه مایکل روبین

مایکل روبین کارشناس موسسه محافظه‌کار «امریکن اینترپرایز» معتقد است با وجود آنکه خروج ترامپ از برجام اقدامی ناهنجار بود اما بازگشت به توافق اشتباهی بزرگ است. روبین دولت بایدن را به همراهی با جمهوری‌خواهان در مقابله با ایران فرامی‌خواند. او پنج مشکل توافق را اینگونه برشمرده است:

 

🔹 ۱-اوباما وعده داده بود که توافق نهایی، به نگرانی‌های کلیدی همچون تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران و غنی‌سازی غیر قانونی خواهد پرداخت در حالی که آنها را قانونی کرد. ۲-توافق، دهه‌ها سنت مقابله با اشاعه هسته‌ای را معکوس کرد. سنتی که دولت‌ها را ملزم به تسلیم تأسیسات هسته‌ای و قبول دهه‌ها بازرسی سرزده می‌کرد.

🔹 ۳-اوباما با وجود آنکه توافق را یک پیمان وانمود می‌کرد اما هرگز برای تأیید به سنا ارائه نکرد. کنگره هرگز به کاخ سفید اعتماد نکرد. توافقات خوب به شایستگی‌های خود متکی هستند و نیازی به طفره‌رفتن ندارند. ۴-مقامات وزارت خارجه اوباما پرداخت پول در ازای آزادی گروگان‌ها را انکار کردند اما آنها نه تنها در ارتباط با اخاذی بلکه در مورد میزان پرداختی نیز دروغ گفتند. ۵-کاخ سفید و وزارت خارجه بایدن چندین تحقیقات کنگره در مورد کاهش تحریم‌ها را نادیده گرفتند. یک بار دیگر دولت، اعتماد از دست رفته را نادیده می‌گیرد و اعتمادسازی نمی‌کند.

https://www.washingtonexaminer.com/opinion/five-lies-that-condemn-bidens-iran-diplomacy

 

 

ارسال دیدگاه