امارات: نخستین صادرکننده کالا به ایران

براساس گزارش گمرک، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران طی ۹ ماهه سال جاری به ۳۵ میلیارد دلار و میزان واردات نیز به ۳۹ میلیارد دلار رسیده است.

 

🔸 فارغ از تحلیل این آمار، یکی از مهم‌ترین داده‌های تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰، افزایش قابل توجه واردات کالا از امارات است. طی ۹ ماهه امسال، امارات با حدود ۱۱/۵ میلیارد دلار صادرات کالا به ایران، نخستین کشور طرف معامله واردات ایران بوده و بیش از ۳۱ درصد از کل ارزش واردات کالا به ایران را به خود اختصاص داده است.

🔸 روابط اقتصادی ایران و امارات اگرچه در دوره فشار حداکثری دولت سابق آمریکا کاهش چشمگیری را تجربه نکرد، اما به نظر می‌رسد دو کشور اکنون در مسیر گسترش همکاری‌های اقتصادی‌ قرار گرفته‌اند. تجارت ایران با امارات در ۹ ماهه سال جاری ۱۵ میلیارد دلار بوده است. حال آنکه این عدد طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ برابر ۱۴/۵ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۷ برابر ۱۲/۶ میلیارد دلار بود.

🔸 تراز تجاری ایران با امارات در ۹ ماهه سال جاری، منفی ۸ میلیارد دلار است. این عدد برای سال گذشته منفی ۵ میلیارد دلار و برای سال ۱۳۹۷ برابر منفی ۰/۶ میلیارد دلار بود. بنابراین سهم عمده افزایش تجارت دوجانبه میان تهران و ابوظبی، صادرات امارات به ایران است. امارات با وجود گسترش همه‌جانبه روابط خود با رژیم صهیونیستی توانسته مناسبات خود با تهران را از آسیب‌های آن دور نگه دارد.

✅ اگرچه گسترش روابط اقتصادی با همسایگان باید در اولویت باشد، اما عدم توازن در روابط تجاری (چه مثبت مانند عراق و چه منفی مانند امارات) می‌تواند آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد.

پ.ن: براساس مصوبات کمیته مقابله با تحریم‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی، اطلاعات مربوط به سال ۱۳۹۸ محرمانه بوده و تاکنون منتشر نشده است.

 

ارسال دیدگاه