خطای شناختی آمریکا درباره روسیه

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت در یادداشتی با اشاره به استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، خطاب به دولت آمریکا نوشته است: «دشمن خود را بشناس». به نظر نویسنده دولت‌های آمریکا پس از پایان جنگ سرد، فاقد «شناخت تفهمی» از حاکمان کرملین بودند. بدین معنا که بتوانند انگیزه‌ها و مقاصد آنان را چنان‌چه هست درک کنند.

 

🔸 دولت کلینتون
در دولت بیل کلینتون، کاخ سفید با درخواست عضویت لهستان، مجارستان و جمهوری چک در ناتو، عملاً روسیه را تحقیر کرد. پس از آن نیز مداخله ناتو در جنگ بوسنی و حمایت از آلبانیایی‌ها نیز بیش از پیش به خشم روسیه افزود و زمینه‌های مداخله مسکو در گرجستان را فراهم کرد.

🔸 دولت بوش
در سال ۲۰۰۸ ناتو هفت عضو جدید، از جمله کشورهای لتونی، استونی و لیتوانی را انتخاب کرد، که گنجاندن آنها روسیه را خشمگین ساخت. در سال ۲۰۰۸ درصدد پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو برآمد که بر شدت تنش واشنگتن و مسکو افزود و زمینه جنگ گرجستان را فراهم آورد.

🔸 دولت اوباما
در دولت اوباما، اوکراین از سال ۲۰۱۳ قصد داشت به اتحادیه اروپا بپیوندد و آمریکا که مشوق این روند بود از برکناری رییس‌جمهور متمایل به روسیه توسط مخالفان مسلح در اوکراین حمایت کرد. همین مسأله، زمینه‌های اشغال و سپس الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را در پی داشت.

✅ علاوه بر موارد مذکور در یادداشت، حمایت آمریکا و اروپا از انقلاب‌های رنگی در قرقیزستان، اوکراین و گرجستان نیز از دلایل نگرانی روسیه در حوزه پیرامونی‌اش بوده است. رفتار آمریکا با روسیه پس از جنگ سرد مشابه رفتار متفقین با آلمان پس از جنگ جهانی اول، مقدمات رویکرد توسعه‌طلبانه مسکو را فراهم آورده است.

https://responsiblestatecraft.org/2022/01/29/how-cognitive-empathy-could-have-prevented-the-ukraine-crisis/

 

ارسال دیدگاه