قطر؛ واسطه‌ گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا

با اعلام مقام‌های ایران و آمریکا و تماس‌های وزرای خارجه قطر و ایران و سفر ناگهانی محمد‌بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی به تهران که تنها چند روز پیش از سفر امیر قطر به آمریکا و دیدار با جو‌ بایدن انجام شد، تقریباً روشن است که ایران قطر را به عنوان واسطه برای انجام گفتگوی مستقیم با آمریکا انتخاب کرده است. درباره دلایل و چرایی این تصمیم نکاتی قابل ذکر است:

🔸 ایران که به هر دلیلی تصمیم گرفته در صورت لزوم، با آمریکا به طور مستقیم مذاکره کند، کارت واسطه‌گری آن را می‌تواند در اختیار عمان یا قطر قرار دهد. گرچه عمانی‌ها در دفعات پیش با حُس‌نیت و امانت این وظیفه را انجام دادند، اما به نظر می‌رسد این بار به دلایلی قطر برای این منظور انتخاب شده است.

🔸 دلیل اول این‌که دموکرات‌ها در آمریکا همواره رابطه خوبی با اخوانی‌ها داشته‌اند و شاید به همین دلیل امیر قطر این هفته به عنوان اولین رهبر جهان عرب به کاخ سفید دعوت شده است. همچنین منابع سرشار مالی آن‌ها نیز می‌تواند مزید بر علت بوده و در انتخاب آن‌ها بی‌تأثیر نبوده باشد.

🔸 از سویی خود قطری‌ها برای انجام گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا به منظور تسریع و تسهیل ایجاد توافق در مذاکرات وین انگیزه‌های جدی دارند. قطری‌ها که امنیت، ثبات و توسعه خود را در تعامل با آمریکا می‌بینند، طی یک دهه اخیر به روشنی دریافته‌اند که تنها در صورت توافق ایران و آمریکاست که منطقه باثبات است و روی آرامش به خود می‌بیند.

🔸 بر این اساس می‌بینیم که قطری‌ها برای انجام چنین توافقی آن هم در مقطع کنونی انگیزه‌های جدی دارند. فراموش نکنیم قطری‌ها هزینه‌های هنگفتی برای برگزاری جام‌جهانی در پاییز سال آینده انجام داده‌اند و به هیچ‌وجه مایل نیستند عاملی مانع از تحقق آرزوهای آن‌ها در برگزاری مناسب این رویداد و بهره‌مندی از مزایای پس از آن شود.

 

ارسال دیدگاه