بررسی واقعیت طرح‌های گاز طبیعی رژیم صهیونیستی

«موسسه واشنگتن» طی گزارشی به تاثیرات تصمیم ایالات متحده به لغو حمایت از پروژه خط لوله گاز مدیترانه شرقی پرداخته و می نویسد این واقعیت که همزمان با بحران اوکراین است، احتمالاً ناقوس مرگ رویاهای اسرائیل برای تبدیل شدن به جایگزینی برای روسیه به عنوان یک تامین‌کننده مهم گاز به اروپا خواهد بود.

 

🔸 در اوایل ماه ژانویه، ایالات متحده حمایت خود را از خط لوله شرق مدیترانه در بستر دریا که می‌توانست اکتشافات گاز طبیعی در سواحل اسرائیل و قبرس را به تأسیسات یونان و حتی ایتالیا مرتبط کند، لغو کرد. پیش از این، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که به عنوان بخشی از سیاست کلی‌تر فاصله گرفتن از پروژه های نفت و گاز، از این پروژه خارج می‌شود.

🔸 آمریکا دلایل منطقی برای تصمیم خود دارد. ساخت و نگهداری یک خط لوله طولانی از بستر دریا در آبهای عمیق هزینه‌بر است و قیمت پایین گاز طبیعی چندان سودآور نیست. علاوه بر این، حجم گاز مورد نیاز برای پر کردن لوله هنوز پس از گذشت سال‌ها از اعلام پروژه کشف نشده است.

🔸 مشکل دیگر موضع ترکیه در مورد مرز جنوبی منطقه انحصاری اقتصادی خود بوده که فراتر از مسیر خط لوله گسترش می‌یابد و در نتیجه به آنکارا امکان اعتراض می‌دهد.

🔸 اگرچه اسرائیل، یونان و قبرس بدون شک با خروج آمریکا و اتحادیه اروپا از این پروژه ناامید شده‌اند، اما این پروژه به نزدیکی دیپلماتیک آن‌ها، خدمت کرده است. با این حال، بعید است که این تغییر ترکیه را وارد میدان کند.

🔸 طرح ایجاد یک اتصال برق فشار قوی برای انتقال برق تولیدی مازاد بین اسرائیل، قبرس و یونان نیز مشکوک است – علاوه بر فاصله زیاد (بیش از ۱۳۰۰ مایل)، پروژه رقیب اتصال بین مصر-قبرس-یونان پدید آمده است و مسیرهای هر دو طرح ممکن است با اعتراضات قانونی ترکیه مواجه شود.

🔸 بر این اساس، گاز اسرائیل ممکن است در نهایت به یک موهبت کوتاه‌مدت و کم‌سودتر از حد انتظار تبدیل شود.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/reality-check-israels-natural-gas-plans

ارسال دیدگاه