پیشنهاد ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در منطقه توسط دو سناتور آمریکایی

باب منندز رئیس دموکرات کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا و لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه، طرحی ارائه کرده‌اند که طبق آن از دولت آمریکا خواسته است ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در منطقه در صورت توقف غنی‌سازی را پیگیری کند. این طرح، پیشنهادات زیر را مطرح کرده است:

1️⃣ حمایت از بانک سوخت منطقه‌ای جدید برای خاورمیانه یا اصلاح و گسترش بانک سوخت هسته‌ای موجود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

2️⃣ تضمین آمریکا به هر دولت خاورمیانه‌ که از غنی‌سازی و فراوری مجدد اورانیوم چشم‌پوشی کند مبنی بر اینکه امکان خرید سوخت از بانک سوخت بین‌المللی برای راکتورهای هسته‌ای تجاری را فراهم می‌کند.

3️⃣ تشویق دولت بایدن برای توافقات دوجانبه و چندجانبه با دولت‌های خاورمیانه که شامل پذیرش پروتکل الحاقی و تعهد این دولت‌ها برای چشم‌پوشی از غنی‌سازی اورانیوم در داخل و فراوری مجدد سوخت مصرف‌شده است.

4️⃣ تأکید بر اینکه اگر ایران موافق کند که غنی‌سازی داخلی اورانیوم و بازفراوی سوخت را متوقف کند، آمریکا شرایط کاهش تحریم‌ها فراتر از برجام از جمله تحریم‌های اولیه را فراهم کند.

5️⃣ باقی ماندن سایر تحریم‌های آمریکا تا زمانی که ایران فعالیت‌های شرورانه خود (شامل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، گروگانگیری و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه) را متوقف کند.

https://www.foreign.senate.gov/press/chair/release/senators-menendez-and-graham-introduce-new-resolution-in-support-of-establishing-a-regional-nuclear-fuel-bank-to-avoid-arms-race-in-the-middle-east

 

ارسال دیدگاه