رزمایش نظامی روسیه و بلاروس؛ آمادگی برای جنگ تمام‌عیار

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی با اشاره به رزمایش مشترک روسیه و بلاروس که از ۲۱ بهمن آغاز شده است، این رزمایش را پوششی برای استقرار تجهیزات نظامی و فرصتی برای تمرین عملیات‌ها برای حمله تمام‌عیار به اوکراین دانسته است. نویسنده با تحلیل تجهیزات و آرایش نیروهای به کار رفته در رزمایش نتیجه می‌گیرد: «بر اساس شواهد کاملاً مشخص است که روسیه بر برتری هوایی، پشتیبانی نزدیک هوایی، شلیک‌های با برد بلند، جمع‌آوری اطلاعات و تاب‌آوری رزمی متمرکز شده است».

🔹 در این یادداشت آمده است که استفاده از جنگنده‌ سوخو-۳۵ پیام واضحی است مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد هر جنگنده اوکراینی را که بر فراز مناطق نبرد به پرواز درآید مورد هدف قرار دهد. استفاده از جنگنده‌های سوخو-۲۵ نشان می‌دهد پشتیبانی از عملیات زمینی، تمرکز اصلی حمله احتمالی خواهد بود. همچنین استقرار بمب‌افکن‌های Tu-22M3، تهدید تلویحی انتقام هسته‌ای در صورت گسترش جنگ با حضور آمریکا و ناتو است.

🔹 به باور نویسنده شورای آتلانتیک، این رزمایش، سه دستاورد برای پوتین دارد: از لحاظ استراتژیک، به معنای نمایش قدرت در مقابل غرب و بازداشتن آمریکا و ناتو از مداخله در نبرد احتمالی است. از لحاظ عملیاتی، استقرار نیروها در بلاروس – که از نظر جغرافیایی اجازه تهدید کیف را به روسیه می‌دهد- فرصتی برای آزمایش استقرار ترکیبی نیروها در ابعاد وسیع است. از لحاظ تاکتیکی نیز نیروهای روسی را با فضای عملیاتی آشنا می‌سازد.

Russia’s joint exercise with Belarus reveals what a Ukraine invasion would look like

 

ارسال دیدگاه