شورای آتلانتیک: آماده‌سازی افکار عمومی برای احیای برجام

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی بیان داشته که ایران در حال آماده‌سازی افکار عمومی برای احیای توافق هسته‌ای است. نویسنده مدعی است تیم مذاکره‌کننده به دلیل هشدار آمریکا مبنی بر احتمال «انسداد پنجره» گفتگوها، مواضعش را تعدیل کرده است.

 

🔸 در این یادداشت به مواضع وزیر امور خارجه در خصوص احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا اشاره شده است. این موضع در کنار سخن رهبر انقلاب مبنی بر امکان گفتگو با دشمن، «بدون تسلیم» در برابر آن، نشانه تعدیل مواضع برشمرده شده‌ است.

🔸 احتمال شکست مذاکرات، تعجیل آمریکا برای توافق و احتمال تشدید تنش‌های نظامی با آمریکا در عراق، سه عاملی هستند که به نظر نویسنده، موجب شده تا مقامات ایرانی لحن خود را تغییر داده و به سوی احیای برجام نزدیک شوند.

🔸 طبق یادداشت «تنها یک روزنامه مهم، روزنامه کیهان، با ایده مذاکرات مستقیم مخالفت کرد، اما این مخالفت نیز تا حد زیادی نادیده گرفته شد». در سطح مقامات، صرفاً «چند صدای حاشیه‌ای» در مخالفت با مذاکره در مجلس شنیده شد.

🔸 چندین تحلیلگر ایرانی به نویسنده گفته‌اند که تهران تغییر سیگنال‌های قوی از تمایل برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام ارسال کرده است. نظر آنها این است که مقامات ایران معتقد هستند که باید قبل از پرداختن به موضوعات دیگر، پرونده هسته‌ای را حل و فصل کنند.

🔸 به نظر نویسنده، هدف دیگر ایران از این تعدیل مواضع آن است که افکار عمومی و رسانه‌ها بپذیرند که ایران آماده توافق است و اگر توافق شکست بخورد، مقصر امریکا بوده که نتوانسته تصمیم سیاسی جدی را اتخاذ کند.

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/iran-is-preparing-public-opinion-for-a-revival-of-the-jcpoa/

 

ارسال دیدگاه