تجربه جنگ سوریه مشوق روسیه برای مداخله در اوکراین

تارنمای «المانیتور» در گزارشی به بررسی این فرضیه پرداخته که تجربه حضور روسیه در جنگ سوریه موجب ارتقای توانمندی روس‌ها در ابعاد مختلف نظامی، امنیتی و سیاسی شده و این آمادگی و اعتماد به نفس را به آن‌ها داده تا در اوکراین به رویایی با آمریکا و اروپا بروند. در ادامه چکیده‌ای از گزارش می‌آید:

 

🔸 استقرار 6 فروند کشتی جنگی روسیه در بندر طرطوس بار دیگر اهمیت این بندر برای روسیه به عنوان یک تکیه‌گاه در خاورمیانه و همچنین یک عامل مهم در زیرساخت نظامی روس‌ها در مواجهه با آمریکا و اروپا نشان داد. در کنار بندر طرطوس، پایگاه هوایی حمیمیم نیز در همین سطح قابل ارزیابی است.

🔸 حضور روسیه در جنگ سوریه از بسیاری جهات مسکو را از حیث نظامی-فنی برای رویارویی کنونی روسیه و آمریکا و ناتو و همچنین تشدید تنش بین روسیه و اوکراین آماده کرده است.

🔸 جنگ سوریه ارتش روسیه را که تنها تجربه درگیری با جدایی‌طلبان چچن و جنگ دو روزه گرجستان را داشت، به سطح بالایی از آمادگی ارتقا داد. همچنین جنگ سوریه به محلی برای آزمایش سلاح‌های جدید روسیه در شرایط واقعی بدل شد. به عنوان مثال موشک‌های دوربرد کروز کالیبر که از روی ناوشکن‌های روسی شلیک و تا برد 2 هزار کیلومتری با موفقیت آزمایش شد.

🔸 ساموئل رامانی، یکی از همکاران مؤسسه خدمات متحد سلطنتی (RUSI) به المانیتور گفت: «جنگ سوریه قطعاً نقشی در رویارویی روسیه و غرب داشته است. روسیه ثابت کرد که می‌تواند به شکلی قاطع مداخله نظامی کند. واکنش نامنسجم غرب برابر روسیه و استفاده روسیه از فناوری‌های نظامی جدید تجربه ارزشمندی برای مداخلات روسیه در نقاط دیگر ایجاد کرده است».

🔸 لئونید ایساو، استادیار مدرسه عالی اقتصاد مستقر در مسکو نیز به المانیتور گفت: «به لطف حضور روسیه در خاورمیانه، کرملین یاد گرفت به بازی‌های بزرگتر وارد شود، بلوف بزند، موضع خود را بیان کند و اولتیماتوم صادر کند».

https://www.al-monitor.com/originals/2022/02/russias-experience-syria-informs-approach-ukraine-nato

 

 

ارسال دیدگاه