تنش‌ها در شیخ جراح قدس و احتمال جنگی دیگر

امسال مخصوصاً پس از نبرد 11 روزه اردیبهشت‌ماه رژیم صهیونیستی و غزه، درگیری‌ها در کرانه باختری افزایش چشم‌گیری داشت اما اخیراً چند رویداد این تنش‌ها را تشدید کرده است: تخریب خانه یک فلسطینی در محله شیخ جراح در 19 ژانویه، اخطار به یک فلسطینی در 31 ژانویه برای تخلیه خانه خود طی یک فرصت یک ماهه و افتتاح دفتر ایتمار بن‌گویر از اعضای راست افراطی کنست در این محله.

 

🔸 گروه‌های مقاومت در غزه تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه فشارها علیه ساکنان شیخ جراح، مداخله خواهند کرد و هشدار خود را به رژیم صهیونیستی رسانده‌اند. شیخ جراح اکنون بار دیگر به یک نقطه اشتعال تبدیل شده است؛ مخصوصاً با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان که معمولاً طی آن درگیری بین فلسطینی‌ها و پلیس رژیم اسرائیل شدت می‌یابد.

🔸 برخی مقامات اسرائیلی نگرانی خود را از احتمال منجر شدن این تنش‌ها به یک نبرد نظامی دیگر بروز داده‌اند. یئیر لاپید، وزیر امور خارجه، بن‌گویر را به دلیل اقدام تحریک‌آمیز مورد انتقاد قرار داد و گفت او نه برای محافظت از یهودیان بلکه برای برافروختن آتش و خشونت با اغراض سیاسی شخصی آنجاست. روزنامه معاریو نیز گزارش داده که نفتالی بنت، نخست‌وزیر، نگران این تنش‌ها و به دنبال جلوگیری از دور جدیدی از درگیری‌ها با غزه است.

🔸 علی‌رغم این اظهار نگرانی‌ها، پس از رد پیشنهاد شهرک‌سازی اسرائیل در محله شیخ جراح از سوی ساکنین که به موجب آن خانواده‌های فلسطینی به مدت 15 سال به عنوان مستأجر در خانه‌های خود می‌ماندند و بدین‌صورت مالکیت شهرک‌نشینان را بر املاکشان می‌پذیرفتند، رژیم صهیونیستی رویکرد جدیدی در قبال این محله اتخاذ کرده است.

✅ شهرک‌نشینان با حمایت این رژیم با اسناد جعلی ادعای مالکیت می‌کنند و به ساکنین فلسطینی، خانه‌ها و وسایل نقلیه آن‌ها حمله می‌کنند تا بدین‌صورت آن‌ها را بین ناامنی و یک توافق ناعادلانه مخیر کنند. از آنجا که به نظر نمی‌رسد مقامات رژیم صهیونیستی بخواهند از این رویکرد خود دست بکشند احتمال درگیری روز به روز بیشتر می‌شود

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه