گزینه دیپلماتیک برای بحران اوکراین

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت در مقاله‌ای به دولت آمریکا توصیه کرده در بحران اوکراین درصدد ارائه گزینه‌های دیپلماتیک باشد. به ویژه به این دلیل که ناتو و آمریکا پیشاپیش اعلام کرده‌اند که قصد ورود به نبرد نظامی با روسیه را ندارند.

 

🔸 به نوشته این تارنما، استراتژیست‌های عاقل آمریکا واقف هستند که نباید اجازه دهند روسیه به دلیل مخالفت با غرب بیشتر از این به چین نزدیک شود. پس مصالحه، هدف نهایی آمریکا باید باشد. بنابراین پیشنهادات آمریکا به روسیه می‌تواند به شرح زیر باشد:

1️⃣ اعلام تعلیق عضویت اوکراین در ناتو برای 20 سال که فرصت مذاکرات در مورد ساختار امنیتی جدید برای کل اروپا از جمله روسیه فراهم می‌کند. غرب چیزی را فدا نمی‌کند، زیرا سرسخت‌ترین طرفداران عضویت اوکراین در ناتو نیز معتقد نیستند که این امر در دو دهه آینده امکان‌پذیر است.

2️⃣ تعهد آمریکا به تصویب معاهده اصلاح‌شده «نیروهای مسلح متعارف در اروپا» در ازای تعهد روسیه برای بازگشت به مفاد آن. طبق این معاهده، استقرار نیروهای نظامی متعارف در مناطق مرزی اعضای ناتو و ورشو، محدود شد. مسکو در سال 2007 از آن خارج گردید.

3️⃣ بازگشت طرفین به پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با هدف رفع نگرانی مسکو از استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا.

4️⃣ حل مناقشه دانباس بر اساس توافقنامه مینسک که طبق آن، خودمختاری استان‌های لوهانسک و دونستک در ازای انحلال نیروهای شبه‌نظامی و استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، از سوی پارلمان اوکراین به تصویب می‌رسد.

5️⃣ فرآیند حل مسائل ارضی در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شود که طبق آن روسیه استقلال کوزوو و غرب نیز استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی و الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسند. هیچ یک از طرفین چیزی را از دست نمی‌دهند. نه صربستان می‌تواند کوزوو را دوباره فتح کند و نه اوکراین و گرجستان می‌توانند سرزمین‌های از دست رفته را پس بگیرند.

✅ هر چند این پیشنهادات به ظاهر می‌توانند اختلافات امنیتی میان روسیه و غرب را حل کنند اما تحقق آنها در واقعیت چندان محتمل نیست، هزینه سیاسی بالایی نیز برای بایدن در آمریکا خواهد داشت.

https://responsiblestatecraft.org/2022/02/21/what-the-us-should-offer-russia-to-stave-off-war-in-ukraine/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه